hoe bepaal ik, al rijdend, de zichtafstand bij mist?

Ik ken de regels van het voeren van mistlampen (heb ik hier ook nog opgezocht, lang leve de zoekfunctie). Maar hoe kan ik nou bepalen hoe ver mijn zicht is? Ik zag vanochtend 3 lantaarnpalen ver op een bepaalde weg, op een andere zag ik 7 lantaarnpalen ver. Maar staan die lantaarnpalen wel allemaal even ver uit elkaar? Aan de hand daarvan kan ik mijn zicht dus niet beoordelen, bovendien is dat iets wat licht geeft. MOet ik dan op bomen letten, of op fietsers....en hoe ver is dat dan? Daarbij vind ik het in mist als die we vandaag hebben, dat ik wel wat beters te doen hebdan controleren of ik me wel aan de regels hou voor wat betreft het voeren van mijn mistlampen. Ik voelde me niet goed gezien en heb mistlicht gevoerd, zelfs bij een zicht van 7 lantaarnpalen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik rijd niet over snelwegen, moet wel 2 keer over een provinciale verbindingsweg, waar ik 80 mag rijden. Langs die weg staan nauwelijks borden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2K

Het beste antwoord

Eigenlijk zouden mistachterlichten (wat mij betreft) verboden moeten worden 98% weet hoe ze aan moeten maar niet hoe ze uit moeten of ze vergeten ze ook al brand er een grote gele lamp op hun dashboard.

Maar dat was je vraag niet.
Als je geen hectometer paaltjes hebt kun je afgaan op het karakter van je dimlichten als je aan de linkerkant niet meer op de weg ziet kun je uitgaan dat het zicht minder dan 50 mtr. is .

Maar dat zal zelden voorkomen. Na bijna 3 miljoen kilometers heb ik dat hooguit 4 keer meegemaakt dat het zicht daadwerkenlijk minder dan 50 mtr is.
Let maar eens op dat als je denkt dat het zicht minder dan 50 mtr is en er rijd een auto voor je blijkt dat opeens 200 mtr of meer te zijn alleen lijkt dat minder omdat je geen referentie hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is bij nieuwere auto's niet het geval. In mijn Corsa (what's in a name) gaan die lichten allemaal vanzelf uit en aan. Dus ook de mistlampen die ik seperaat aanzet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@corsa; vast toeval die naam ;-), en nu maar wachten tot alle oudere auto's waarbij dat niet automatisch gebeurt niet meer door de APK komen.
Maar ook tijdens een rit gaat de mistlamp wel aan als er op het weerbericht gezegd wordt dat er mist kan voorkomen maar pas (automatisch) uit als de auto een keer uitgezet wordt.
(natuurlijk zijn er ook genoeg goede chauffeurs die het wel allemaal netjes doen)

Andere antwoorden (5)

Op de eerste plaats controleert de politie niet meer zo op het voeren van mistlampen. Eigenlijk een verkeerde term, want hij mag ook gevoerd worden bij slecht zicht zoals behoorlijke regenval of sneeuw/ijzel. Enige mist waarbij je in de verte alleen lampjes ziet altijd aan. Mistlamp achter precies hetzelfde.

Ps mistlamp achter alleen bij mist en niet bij andere weersomstandigheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
... en op de tweede plaats... ???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als toevoeging, een mistlamp voor hoef je nooit aan te zetten aangezien deze niet verplicht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel handig MrTomaat. Je ziet trouwens ook meer bordjes die laag zijn geplaatst. En je valt zelf meer op. Hoewel niet verplicht, wel veiliger voor jou en je medeweggebruikers. Ps ja tweede plaats ben ik ff vergeten. Slip of the tongue.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie: Mistachterlamp mag ook bij dichte sneeuwval. Altijd pas bij zicht minder dan 50 m.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Bessy overigens staan wat mooie vuistregels in de telegraaf nu: http://www.telegraaf.nl/binnenland/10974178/__Opnieuw_overlast_door_mist__.html Even klikken op dat plaatje!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das mooi Corsa! Vooral die alstanden van de lantaarnpalen. Dat weet je vaak niet.
Op een weg buiten de bebouwde kom heb je hectometerpaaltjes, die staan op een afstand van 100 meter van elkaar. Dit is een goed hulpmiddel. Als je te vroeg je mistlamp voert kan je verwarring krijgen met het lijken op remlichten en verstrooiing van het licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is een goed antwoord, die 80km wegen hebben deze borden ook zoals de beantwoorder aangeeft (buiten de bebouwde kom).
80 km/u = 22 meter per seconden.

Rijdt je 80 km per uur, kijk dan goed voor je!
Zodra je een vast punt ziet opdoemen bv een boom, struik of verkeersbord, dan begin je de secondes te tellen totdat je ernaast bent.

Dus tel je 3 seconden, dan is het zicht ongeveer 66 meter.

Het vast punt wat je aanhoud, zou bv ook een streep op de weg kunnen zijn of noem maar op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld.
Vanmorgen was ik bij een vriendin die rijinstructeur is. Ik was er door de mist heengereden via snelweg en provinciale wegen en had dezelfde vraag aan haar gesteld. Het antwoord was:
Je mag pas je mistachterlamp aandoen bij zicht minder dan 50 m. En dat is heel kort. Bij mist en dichte sneeuwval.

De afstand die auto's van elkaar moeten houden is ca. 2 sec. of ca. 50 m.

Kijk achter je. Als je alleen een dichte mist ziet: mistachterlamp aan doen.

Zie je de auto achter je en de afstand is naar schatting goed, dan ziet de bestuurder jou ook, en hoef (mag!) je geen mistachterlicht aan.

Ala je in een file rijdt, ook geen mistlamp aandoen als je de auto's voor en achter je ziet. Ze zien jou dan ook!

Omdat de mist niet overal even dik is, moet je je lampen alleen aandoen indien nodig, en daarna weer uit.

Je ziet veel automobilisten die voortdurend bij een beetje mist hun m.lampen aan hebben. Het is onnodig en verboden.

Het mistvoorlicht mag wel eerder aan, ook bij dichte regen. Wel verstandig om dan de dimlichten uit te laten i.v.m. verblinden.
Dit staat in de link te lezen.

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/9614-verkeer-verlichting-op-de-auto-in-het-verkeer.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hectometerpaaltjes, lantaarnpalen, bermbordjes. Er wordt te pas en te onpas over mistlichten en mistlampen gesproken, terwijl er een duidelijk onderscheid is tussen mistlampen (extra lampen voor op de auto) en één of twee mistachterlichten. Mistlampen voor kun je gewoon voeren, ongeacht het zicht, mistachterlicht(en) alleen bij een zicht minder dan 50 meter, terwijl men in Belgie het mistachterlicht ook mag voeren bij regen, waarvoor een wetsvoorstel in de maak is om dat te veranderen, omdat het verblindend (en verwarrend) is bij regen alleen. De zichtafstand bepalen: is een kwestie van je gezonde verstand gebruiken. Zicht minder dan 50 meter komt zelden voor, vaak ook maar zeer plaatselijk. Als je het gevoel hebt dat je vreselijk je best moet doen om het wegverloop te kunnen volgen, kun je het beste je snelheid aanpassen en je mistachterlicht gebruiken.