Kan ik hiervoor de kosten op de gemeente verhalen?

In mijn woonplaats, ook wel "drempel-Walhalla", liggen drempels in 50km en 30km zones. Veel van deze drempels zijn zo slecht, dat als je in bijv. een 30km zone daadwerkelijk met 30 over de drempel gaat, je met je kop tegen het dak zit en je met je onder/voorkant van je auto de weg raakt (dan heb ik het hier over een normale auto, niet verlaagd, geen spoiler). Zelfde geval en situatie bij veel drempels in 50km zones.

Kan ik gemeente of overheid laten opdraaien voor kosten van nieuwe schokdempers en schadereparaties?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Je kunt de gemeente wel degelijk aansprakelijk stellen voor b.v. achterstallig onderhoud of andere nalatigheden. Denk b.v. aan losliggende tegels waar je over struikelt, of een gat in het fietspad. Gemeenten weten dat ook, en op bijna iedere gemeente-website kun je gevaarlijke situaties, of zaken die schade kunnen veroorzaken melden. Mijn ervaring is dat de gemeente daar dan direct iets aan doet.

Als het werkelijk zo is, dat als je 30 km per uur rijdt (de toegestane snelheid) en je hebt schade aan de auto, omdat die drempel niet deugt, dan kun je de gemeente aansprakelijk stellen. Je staat veel sterker als je het eerst hebt gemeld, en de gemeente repareert dat niet.

Om je gelijk ook echt te krijgen wordt veel lastiger. Want je zult moeten aantonen, dat je niet te hard hebt gereden, en dat die schade is ontstaan door de drempel. Bijna onbegonnen werk, omdat die 2 zaken bijna niet aan te tonen zijn.

Als jij in je "drempel-walhalla" schade krijgt aan je auto, dan kan het bijna niet anders, dan dat anderen die schade ook hebben. Je hebt immers geen speciale auto met spoiler, verlagingen of andere grappen. Mocht je echt van mening zijn, dat die drempel niet goed is, en dat de gemeente de schade moet vergoeden, doe het dan gezamenlijk met anderen. Pas dan is er een kans van slagen. Als je dit in je eentje gaat doen, lijkt mij de kans dat je ook daadwerkelijk gelijk krijgt nihil. De gemeente zal dan al snel zeggen, dat anderen in jouw buurt nergens last van hebben. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt je maar aan te passen aan de staat van de weg.
Hetzelfde geldt als er sneeuw ligt op de snelweg dan rijdt je normaal gesproken ook geen 120/130 km per uur.
Dus de gemeente aansprakelijk stellen heeft geen zin,wel je kun ze vragen iets aan de slechte staat van de drempels te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, wel leven niet in Amerika.

Hier zal dat niet lukken.

Bovendien: in een 30km zone rij je normaal gesproken 30 km/hr.
Maar als er een drempel ligt, dan verminder jij je vaart.
Daar zijn die drempels voor.

En zeker is het nooit de bedoeling om met 50km / hr.
over een verkeersdrempel te racen.