Bij aanschaf andere auto: hoe voorkom ik dat er reparatieschade zal ontstaan?

Ik heb een auto op 't oog die ik wil aanschaffen. Het is een wat oudere Mazda, met 200.000km. op de teller. Hij rijdt verder prima (30km. proefrit.) En ik wil o.a. de vloeistoffen (versnellingsbak, differentieel(?), remleiding, etc. - ik heb ergens een lijstje: er staan geloof ik 6 vloeistoffen op) laten vervangen vóór aflevering.
Hoe voorkom ik na zo'n licht ingrijpende 'reparatie' dat er reparatieschade zal ontstaan?
'T enige wat ik kan bedenken is even na aflevering nog even bij m'n 'eigen' garage de boel even laten checken en/of zelf even optische controle doen (of alles goed vastzit).
Maar misschien zijn er nog andere heldere ingevingen?

Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/geeft-auto-problemen-grote-kleine.13271

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kan kijken naar de geschiedenis van de auto, dmv onderhoudsboekje. Ook is er een Nationale Auto Pas waarbij je zeker weet dat het aantal km op de teller klopt. Daarnaast is het goed om iemand mee te nemen bij de proefrit die er verstand van heeft, bijvoorbeeld een vriend of familielid die automonteur is. Daarnaast is het bij je huidige auto onvermijdelijk dat er wat klachten komen. Een auto met 200 000+ km is al behoorlijk versleten, je moet je op instellen dat jij de laatste gebruiker van de auto bent.

Ik zou vloeistoffen alleen laten vervangen als dat nodig is, daarmee voorkom je eventuele reparatieschade. En visueel kun je niet alles zien. Als de remmen bijvoorbeeld niet goed ontlucht zijn, kun je dat alleen maar voelen.

3 maanden garantie vragen en op papier laten zetten. Dit geldt dan voor de grotere onderdelen zoals moter, versnellingsbak en koppeling.

Een 2e hands auto kopen blijft een gok. Misschien een tip, die ik ook een vriend van me gaf toen hij voor weinig iets goeds zocht. IK zei hem te zoeken naar een auto met bijna geen kilometers en boekjes etc erbij. Die zijn er niet zei hij. Maar die zijn er dus wel degelijk. Hij heeft nu een Fiat Punto met 22.000 km op de teller uit 1997 voor 2.500 Euro. Auto is helemaal nieuw!

Bronnen:
http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Seat/C...

Wat je kan doen is eerst een recall (volledige geschiedenis van de auto) opvragen bij de garage. Deze kunnen ze uitdraaien. Zodat je exact weet wanneer die auto bij de garage is geweest en waarom. Heeft deze heel erg veel bij de garage gestaan met heel veel onderhoud dan kan je de hele historie nagaan vanaf de aller eerste keer. Is dit het geval dan niet kopen want er komt nog veel meer aan. Boekjes erbij is altijd netjes maar geeft geen volledig verleden aan.

Je kan grote repaties nooit! uitsluiten, zelfs niet bij een jonge auto met weinig kms. Het blijft een gok! Japanners zijn overigens wel de meest betrouwbare auto's.

Ik zou 'm laten keuren door bijvoorbeeld de ANWB.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100