Is het waar dat je met een auto op diesel beter geen korte stukjes kunt rijden en zoja waarom niet?

Sosm zijn er boodschappen die gedaan moeten worden en aangezien ik in een dorp woon zijn de afstanden maar klein naar het "centrum".. doe ik dara verkeerd aan dan om die met auto te halen? Het is teveel voor met de fiets dus het zou erg lastig worden..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
11.1K

Het beste antwoord

Op zich kan het nog niet zoveel kwaad,alleen het verbruik is iets hoger,omdat een diessel een lagere verbrandingstemperatuur heeft,dan een benzine auto,dat betekend ook iets meer condens in je uitlaat,dus deze zal bij korte stukjes niet zolang meegaan als een benzine auto,omdat een diezel niet zo warm wordt.
het beste is lange afstand,en een diessel loopt pas echt lekker als je een paar honderd kilometer hebt gereden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met geen enkele brandstof auto is het goed om korte stukjes te rijden om de volgende redenen.

- De accu heeft niet genoeg tijd om steeds bij te laden, doordat het starten veel energie kost, het is daardoor goed om regelmatig een snelweg op te rijden zodat de accu weer goed bijgeladen kan worden
- Het milieu, je verbruikt meer brandstof door die kleine stukjes dan wanneer je lange afstanden rijd.
- Ik vermoed, maar wet het niet zeker, je startmoter zal sneller slijten, dit is niet goed voor jou.
- Brandstof verbruik is hoger, niet goed voor je portemonnee als je het stukje rijd van 5 minuutjes.
- Oh ja, vergeet niet om netjes voor te gloeien elke keer als je je auto start (geldt alleen voor diesel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, bij een diesel is het nog belangrijker dan met een benzine wagen om korte stukjes te vermijden...
Waarom? dat komt door de compressie, die is bij dieselvoertuigen nog eens 2 tot 4 maal hoger dan bij benzinemotoren... En als het warm is dan past alles precies zoals het moet, maar als er onderdelen nog niet de bedrijfstemperatuur hebben, dan slijt het dus veel sneller dan bedoeld... Zodoende is het beter om korte dtukjes rijden te vermijden, vooral bij een dieselmotor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Congoleo;

Een diesel heeft langer nodig om zijn ideale bedrijfstemperatuur te bereiken, dus is hier iets in het nadeel ten opzichte van een benzinemotor. De verschillen zijn echter klein. Korte afstandjes zijn voor elke motor in principe af te raden.