Waarom vraagt het CBR 23 euro voor de eigen verklaring? Het gaat helemaal digitaal, ze kijken er niet naar en controleren niks. Beetje duur toch?

Ik vraag mij echt af waar het ding nog toe dient, of niet net als de zelfreflectie gewoon kan worden ingevuld. Die kost toch ook geen 23 euro extra?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Het beste antwoord

Dat is inderdaad best duur. Het is een verkapte vorm van belastingheffing, net zoals je de gemeentekas spekt, als je je rijbewijs wilt verlengen (+/- 40 Euro). Daar is het ook nauwelijks aannemelijk te maken, dat het de gemeente ook werkelijk 40 Euro kost. Als de eigen verklaring gratis zou zijn, dan zou er meer geld van de overheid naar het CBR moeten (de mensen die daar werken moeten ook betaald worden) en dan zou een andere belasting verhoogd moeten worden.

Maar je kunt het ook anders bekijken. Als je voor 23 Euro 10 jaar kunt rijden, dan is dat 2,30 Euro per jaar. Dat lijkt mij te overzien.

Dat die eigen verklaringen niet worden gelezen of gecontroleerd, is niet juist. Vul maar eens in dat je last hebt van evenwichtsstoornissen, slaaptabletten slikt, of het laatste jaar 6 keer bij de oogarts of cardioloog bent geweest. Dan zul je merken dat ze er wel degelijk naar kijken, en kun je b.v. het verzoek krijgen om een medische keuring te ondergaan, of een verklaring van je huisarts te overleggen, dat je stopt met je slaaptabletten.

Zomaar wat invullen in je eigen voordeel kan natuurlijk ook, en de "pakkans" is ook niet zo heel groot, maar de taal op de eigen verklaring, wat de konsekwenties kunnen zijn, is niet misselijk. Het doel van de eigen verklaring is de verkeersveiligheid. Natuurlijk is het geen wondermiddel, maar onveiliger wordt het verkeer er in ieder geval niet op. Draai het maar om: als jij morgen wordt aangereden door iemand die medisch gezien, ongeschikt is om auto te rijden, dan vind jij dat ook kwalijk. De kans dat het gebeurt, wordt door de "eigen verklaring" wat kleiner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor de uitgebreide uitleg, ik kan me daar volledig in vinden. Sterker nog, je stipt precies het punt aan wat ik probeerde te maken : dat als je wel iets invult dat de gevolgen behoorlijk zijn. Dus laat niemand het zo ver komen geconfronteerd te worden met "nee" op deze verklaring. Dus volgens mij een overbodig stuk administratie en kan gewoon geheel digitaal, zeker voor minder geld. En tja, 10 jaar rijden voor 2,30 per jaar. Ach, als je zo rekent is 2500 voor een rijbewijs, gedeeld op een heel leven ook nog te overzien;-) ... Tenminste, tot je voor het eerst zelf bij de benzinepomp staat! :D