Verkeerssituatie afrit A2 in Maastricht

De betreffende afrit is de afrit naar het ziekenhuis in Maastricht. Deze loopt een beetje omhoog, waarna je naar rechts (ziekenhuis) of naar links (over de autosnelweg) kan.

Er staan verkeerslichten voor linksaf. Echter, 2meter verderop, staat een stopbord met een stopstreep. Wordt er nu echt van je verwacht dat je stopt, ook al sta je net stil voor het rode licht, trek je op als het groen is geworden, om 2meter later weer te stoppen? Ben je dan in overtreding? Gaat de politie daarvoor boetes uitdelen als je dat stopbord negeert? Of is dat alleen rechtsprakelijk (is dat wel een woord), zodat bij een ongeluk wanneer 1 van beide partijen duidelijk door rood heeft moeten rijden, de partij die van de autosnelweg af komt (van rechts) in dit geval dus geen voorrang krijgt?

Ik zelf vind dat een van beide moet verdwijnen, ofwel het verkeerslicht, ofwel het stopbord.

Ter uwer informatie: het verkeerslicht is pas gekomen nadat een ongeluk daar plaats heeft gevonden. Volgens mij zijn ze "vergeten" het stopbord met diens stopstreep daar weg te nemen.

Mijn vraag is dus: Stopbord negeren als u net heeft staan wachten voor het rode licht ==> boete politie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Nee, geen probleem.

De regeling is: als het verkeer op een kruising wordt geregeld middels verkeerslichten, gaan die verkeerslichten boven alle andere aanwijzingen. Dus wat de verkeerslichten aangeven is wat telt; wat de borden en de belijning op de weg aangeven, is dan niet meer van belang.

Pas als de verkeerslichten niet meer werken (of oranje knipperen), gelden de aanwijzingen van de bebording en de belijning. In dat geval moet je dus wel stoppen voor het stopbord en de stopstreep, en voorrang verlenen.

(Vroeger was het anders, toen waren de verkeerslichten slechts hulpmiddelen, en golden bebording en belijning wanneer er een ongeluk gebeurde. Dat is nu gelukkig veranderd.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij staat dat stopbord er alleen voor het geval dat het verkeerslicht buiten werking is. Dit tenminste in het geval dat er geen kruising of andere verkeerssituatie tussen het verkeerslicht en het stopbord is.
Zolang het verkeerslicht in werking is kun je het stopbord negeren. Wanneer het verkeerslicht uitstaat moet je wel stoppen.