Mag ik een passagier op míjn achterbank van de auto vervoeren, als ik mijn bijrijdersstoel weggehaald heb?

Mag ik een passagier op míjn achterbank vervoeren, als ik mijn bijrijdersstoel weggehaald heb?

2 jaar geleden
in: Auto's
2.2K
tinus1969
2 jaar geleden
Hoe wil je die bijrijdersstoel weghalen?
Thecis
2 jaar geleden
@Tinus1969
Door deze los te koppelen en er uit te halen. Het zit niet aan de carrosserie vast gelast ;-)
tinus1969
2 jaar geleden
@Thecis, in mijn auto is dat losmaken bepaald niet triviaal. In mijn vorige auto konden juist de achterstoelen er makkelijk uit, maar de bijrijdersstoel zat vast en vol met electronica (gordel, stoelverwarming, etc).
liveisgreat
een jaar geleden
Het is toegelaten als hij of zij de gordel kan aandoen, maar er is dan wel geen neksteun etc. dus veiligheid is beperkt.

Antwoorden (1)

Je mag je bijrijdersstoel verwijderen. Misschien verschijnt er dan wel een signaal van een airbagstoring.
Natuurlijk moet de passagier op de achterbank ook dan een autogordel om.
SimonV
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
+
Rijden zonder bijrijdersstoel, al dan niet met personen op de achterbank, is inderdaad toegestaan. Voor de apk is het echter verplicht dat alle zitplaatsen in de auto aanwezig zijn, fatsoenlijk gemonteerd zijn, voorzien van werkende gordels en indien aanwezig airbags.
Stoel en alle onderdelen dus goed bewaren en op tijd terugmonteren voor de apk.