Ik wil mijn auto voorzien van winterbanden. Het gaat om een Ford Focus 2008. De huidige wielmaat is 205R55 16 en ik kan kopen 215 R65 16. Is dit slim?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor alle reactie!

Antwoorden (5)

Tire size calculator.
Kan je uitrekenen hoeveel snelheid het scheelt met een andere maat.

Voor de rest is 205 de breedte van de band 55 de hoogte en 16 de maat van je velg.
Dus als je nog ruimte in de breedte en hoogte hebt, dan zou het misschien wel kunnen. Ik weet niet of het slim is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ maar niet helemaal correct.
55 is de verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in % hoogte van de band is dus 205 x 0.55
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenmaat
slim?
Dat is lastig te zeggen, waarschijnlijk past het wel, dus dan is het slimmer om deze winterbanden erop te zetten, dan met zomerbanden te blijven rijden.

Nog slimmer is het om de ideale band erop te zetten en dat is deze niet.
Deze is breder en vooral een stuk hoger dan de huidige. (is die eigenlijk wel origineel?)

Ideaal is om een winterband te nemen die iets smaller is. (gelijk is ook goed)
En met een gelijke hoogte. (omtrek)
Als je de omtrek veranderd veranderen je schakelverhoudingen en je snelheidsmeter geeft niet meer de juiste snelheid weer.

Koop je er ook een 2e setje velgen bij?
Dan moet je ook letten op de ET waarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoogte verschilt té veel. Ook kan je problemen krijgen bij een eventueel ongeval. Als de experts die banden zien zouden ze je wel eens aansprakelijk kunnen stellen voor het ongeval.
Eric
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je goed voor lichten over de bandenmaat want dat is natuurlijk het belangrijkste!

Misschien nog een andere tip die hier los van staat maar je kan tegenwoordig ook banden leasen dan heb je niet in 1 keer de hoge kosten en je kan ze bv bij http://www.tyrelease.com in 3 jaar afbetalen wie weet dat dit ook een optie is voor jou keuze, ze hebben verschillende merken en ook bijna alle maten.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien leuk voor sommige bedrijven, maar dat is gewoon huurkoop, ofwel kopen op afbetaling en duur.
Dit is niet slim, 215/65-16 heeft een afwijking van 4.6%
Afwijking van max 2% is toelaatbaar. Bij 120km/h op de teller zou de auto 125km/h rijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom 2%
Een linkje met uitleg zou fijn zijn,
Ik kan er wel een paar redenen bedenken, maar met een normale rijstijl maakt dat allemaal weinig uit En ik kom zowel met de link van waterwacht als met een andere op een verschil van 8,5%.
Dus 130 op de teller bij 120. (de echte afwijking zal nog groter zijn omdat er sowieso al een afwijking is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, er is iets fout gegaan bij mijn berekening. De afwijking is inderdaad 8.5%. Als de teller 120 aangeeft gaat de auto 130 km/h. ANWB advies is overigens kleinste standaardmaat en dus inderdaad niet breder dan wat er onder zit zoals jij ook al geantwoord had.