Kan je de auto beter starten vanuit de 0-stand van de sleutel, of via de tussen stand?

Ik start mijn auto nog via de sleutel (geen kaart of knop). Mijn accu is soms niet altijd goed, maar mijn auto start wel direct.
Is het nu voor je start beter om de sleutel eerst eventjes in een tussen stand te zetten, zodat diversen producten van stroom worden voorzien. De autoradio, airco en ruitverwarming staan standaard uit.
Of kan je beter direct vanuit de 0-stand starten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.1K

Antwoorden (4)

Een "warme" accu levert meer stroom dan een "koude" accu.

Tijdens het proces van omzetten van zuren in elektra komt er warmte vrij.

Dus uit het oogpunt van de meeste capaciteit halen uit een accu zou het zelfs beter zijn om een grote stroomverbruiker (groot licht of airco) even aan te zetten alvorens men de auto start, door het aanzetten van de grote gebruiker wordt er namelijk warmte ontwikkeld in de accu.

Is de accu te zwak zal ook dit miet meer werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat de accu warm is, zal je een tijdje stroom moeten verbruiken. Bij een zwakke accu is de kans groot dat hij dan al te leeg is om nog te kunnen starten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 lees de laatste regel is. 2 Bij zeer lage temperaturen is de verhoging naar bedrijfstemperatuur zeer snel en duurt het echt niet zolang, het is en blijft een chemischproces waar in korte tijd een hoop warmte wordt gecreëerd. Dat het een poos duurt voordat we dat aan de buitenzijde van de accu voelen ben ik wel met je eens, dat komt door de isolatie van de accu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, volgens mij weegt een accu snel meer dan 10 kilo en die massa krijg je ook met de chemische reactie in de accu niet zo snel op bedrijfstemperatuur. Maar goed, meningen kunnen verschillen. Die min heb je alleen niet van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minnen interesseren me tegenwoordig niets meer. Een accu weegt maar zelden 10kg., ze zijn enkel moeilijk hanteerbaar. Ik vermoed dat er een misverstand is omtrent de bedrijfstemperatuur van een accu. De bedrijfstemperatuur van een accu is zeer laag, de meest ideale temperatuur ligt rond de 20gr. C., een hogere temperatuur kan al schade toebrengen aan de loden platen in de accu, temperaturen boven de 50gr. C. kunnen de platen al doen kromtrekken waardoor de accu als verloren beschouwd moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een auto is zo gemaakt dat hij direct moet starten vanuit zijn nul stand.
Zet je hem eerst in de tussenstand, dan kost dat extra stroom en bij een slechte accu gaat dat een keer mis en heb je daarna te weinig stroom om te starten, zeker als het straks kouder wordt.
Dan geeft de accu wat minder stroom en de weerstand van de koude motor is sterker, dus kost het meer stroom.
Uiteindelijk is het alleen maar nog op te lossen met een nieuwe accu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Eddijst Als de accu zover heen is dat je bij koud weer niet eerst een verbruiker aan kunt zetten krijg je ook de motor niet meer gestart. Zoals koosknip aal aangeeft in zijn antwoord is het bij dieselmotoren zelfs noodzakelijk eerst een stroomverbuiker in te schakelen alvorens de motor gestart kan worden.
Bij sommige diesel-auto's zit tussen beide sleutelstanden de voorgloeistand, bij die auto's zal het inderdaad veel uitmaken of je eerst even voorgloeit.
Bij sommige auto's met een chip voor de startonderbreking in de sleutel kan het zelfs noodzakelijk zijn omdat de chip even tijd nodig heeft om zijn code door te geven voordat je de startmotor kunt bedienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaren ervaring met diverse (Mercedes) diesel bestelwagens heeft me geleerd dat voorgloeien eigenlijk alleen maar onder winterse omstandigheden nodig bleek.
Vrijwel alle wagens met voorgloei mogelijkheid starten ook direct als je de voorgloei oversloeg.
Het 'uithoudingsvermogen' van jouw accu is kennelijk niet meer wat 't was! Gelukkig dat de motor snel aanslaat want de startmotor is een grote verbruiker. Meteen starten dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een auto is zo gemaakt dat hij direct moet starten vanuit zijn nul stand.
Zet je hem eerst in de tussenstand, dan kost dat extra stroom en bij een slechte accu gaat dat een keer mis en heb je daarna te weinig stroom om te starten, zeker als het straks kouder wordt.
Dan geeft de accu wat minder stroom en de weerstand van de koude motor is sterker, dus kost het meer stroom.
Uiteindelijk is het alleen maar nog op te lossen met een nieuwe accu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat zo is hadden ze de andere standen wel kunnen vergeten en wordt het door fabrikanten niet aanbevolen eerst op contact te zetten en dan pas de sleutel door te draaien naar de start positie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!