Uitgaande van de voorgeschreven bandendruk, is het aan te bevelen de winterbanden met 0,2 bar bandenspanning te verhogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet per se. Dit hangt af van de soort band, en is per merk en maat verschillend.

Over het algemeen heb je meer contact met de weg als je band zachter is. Dit betekend feitelijk meer grip, maar ook meer rolweerstand. Je gebruikt dus ook meer brandstof als je banden zacht zijn.

Pomp je echter je banden te hard op, met de goede bedoeling minder benzine te willen gebruiken, loop je risico's; je banden gaan bol staan, en je verliest drastisch veel contact met de weg, en dus grip.

Hou je ten alle tijden aan de fabrieksaanduidingen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enige tijd terug kreeg ik van een meneer van de ANWB (en die zou het moeten weten) het advies om banden eerder te hard dan te zacht te maken ten opzichte van de fabrieksaanduiding. Dan heb je een beter contact met de weg en minder kans op bijvoorbeeld een klapband.
Hij had het overigens wel over enkele tienden van een bar teveel. Dat is dus niet veel, want als je vandaag je banden oppompt dan is het morgen al anders.

Toegevoegd na 51 seconden:
Ehhmm... ik zie dat ik niet echt je vraag heb beantwoord zo. Dus dan maar hier: hou je aan de fabrieksaanduiding. Zij weten het het beste. Ga er eventueel iets boven zitten, maar niet teveel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien bedoelde hij dat je ze harder op moet pompen voor de winter, omdat door de kou de lucht binnenin de band weer iets krimpt? Dit kan je opvangen door 0,4 bar boven de fabrieksaanduiding te zitten gemiddeld.