Kan de axiaal van de auto zomaar kapot gaan?

Ik heb totaal geen verstand van auto's.

Mijn maat is met 30KM tegen een stoep randje gekomen en toen een klapband gekregen.
Na 3 weken kwam die bij een garage en daar zijden ze dat de axiaal of de as of hoe het ook heet kapot was kan dat door dat stoeprandje zijn gekomen of is dat totale onzin?

Het is een Ford Ka van 2011

zoals ik al zij ik heb geen verstand van auto's, ik dacht dat het Engels word axle was.
Ik weet niet of het ook Nederlands is maar ik praat dus over het stuur dus als er totaal niks van klopt wat ik hier type dan laat het maar ff weten, dan vraag ik het nog een keertje na.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

Vermoedelijk bedoelt u de homokineet van de aandrijfas. Schade door een stoep te raken lijkt ons vergezocht maar nooit helemaal uit te sluiten. Daarentegen ook niet aan te tonen. Wat ons betreft pure pech!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat klopt ja dat is wat ik bedoel.
Maar hoe ik het nou moest noemen was ik waarschijnlijk nooit op gekomen, bedankt!

Andere antwoorden (3)

Die kan zeer goed ontzet zijn (dus verbogen). Beste kan je als je v/d ANWB bent het daar ook even laten controleren voor de zekerheid. Zelf vertrouw ik garages niet echt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Axiaal kan kloppen (google maar op "axiaal ford ka" en je ziet wat het is)

Kan goed dat dat het is, het is iets van de wielophanging en die krijgt een flinke klap al je een staprand raakt, er was dan ook niet voor niks een klapband. 30 klinkt niet hard, maar ga er maar eens voor staan.. (niet doen hoor)

Of het ook echt zo is?
Weet je hoe duur het is? Waarschijnlijk niet de moeite voor een second opinion.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is mogelijk.

De gehele stuurinrichting en ophanging inclusief het wiel kunnen ontzet danwel kapot zijn.

Niet alleen de snelheid maar ook de stand van de wielen ten opzichte van de stoeprand is medeverantwoordelijk van de mogelijke schade aan de auto.