Waarom zit de bestuurdersplek in een auto niet gewoon in het midden ipv aan de linkerkant?

Dat is toch veel logischer?

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat er meestal geen plaats is in het midden lijkt me.

anders is er toch geen ruimte

Een bestuurdersplek in het midden neemt zoveel plaats in beslag dat er dan 1 passagier minder mee kan.

Dat is over het algemeen veel onhandiger, je moet ergens de bediening (handrem, versnellingspook) kwijt en dan past er geen stoel meer naast. Ook is het uitstappen dan moeilijker.

Nee, dat is niet logischer ; we rijden immers niet midden op de weg, maar aan de kant er van. En meteen naast de weg-as, dus in Europa links van het midden en in Engeland rechts van het midden, heb je het meeste overzicht . Dat is dus veruit de meest logische plek. Overigens heeft dat ook wel een historie ; zo zat vroeger (en vermoedelijk nog steeds wel) een rechtshandige koetsier(wat voor het merendeel der mensen geldt) het liefst links op de bok. En als de koetsier links zit, kan hij het beste rechts rijden, teneinde het beste overzicht op de weg te hebben. (Als je trouwens NOG veel verder terug gaat, zeg de middeleeuwen, zul je trouwens merken dat het toen gebruikelijk was aan de linkerkant van de weg te rijden, omdat je dan in je rechterhand je wapen mooi bij de weg kon houden. Pas in de tijd van de postiljons / postkoetsen werd het links rijden om rechts de zweep te kunnen hanteren de 'voorkeurspositie'. Het blijft de grote vraag waarom dat in sommige landen toch weer anders is.). Toen de eerste auto's gebouwd werden, zat het stuur aanvankelijk nog in het midden, maar dat is blijkbaar niet de meest favoriete plek gebleken. Bovendien neemt het in de relatief kleine auto's onevenredig veel ruimte in beslag. Uiteindelijk komt het er vermoedelijk vooral op neer dat tegen de tijd dat verkeer echt verkeer werd, er een knoop doorgehakt moest worden, en hier de keus op rechts rijden dus links zitten is gevallen.

Bronnen:
http://www.bokt.nl/wiki/Postiljon (dat...

De grootste reden is omdat we rechts rijden, Dan kun je makkelijker langs auto's kijken als je in wilt halen op een 2-baansweg e.d.. In landen waar links gereden wordt zit het stuur altijd rechts. Het is (uit eigen ervaring) lastig als je in een land rijdt met een auto waar het stuur aan de "verkeerde" kant zit je went er wel aan maar praktisch wordt het nooit. Daarbij is er vaak geen plaats meer voor een extra stoel als de bestuurdersstoel in het midden zit.

Even een antwoord tegen alle andere in.... Er zijn auto's waar de bestuurder WEL in het midden zit (en wil zitten). De F1 circuit auto's en ook wel andere raceauto's. Niet om de andere antwoorden te ontkrachten maar om ze te bevestigen. Het stuur wordt nl. daar geplaatst waar het het makkelijkst is voor het bedoelde gebruik van betreffende wagen en de omstandigheden (wetgeving, rechts of links moeten rijden) waaronder.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100