Waarom zit de bestuurdersplek in een auto niet gewoon in het midden ipv aan de linkerkant?

Dat is toch veel logischer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Antwoorden (7)

Omdat er meestal geen plaats is in het midden lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anders is er toch geen ruimte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bestuurdersplek in het midden neemt zoveel plaats in beslag dat er dan 1 passagier minder mee kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is over het algemeen veel onhandiger, je moet ergens de bediening (handrem, versnellingspook) kwijt en dan past er geen stoel meer naast. Ook is het uitstappen dan moeilijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oja natuurlijk, het uitstappen wordt dan ook moeilijker
Nee, dat is niet logischer ; we rijden immers niet midden op de weg, maar aan de kant er van. En meteen naast de weg-as, dus in Europa links van het midden en in Engeland rechts van het midden, heb je het meeste overzicht . Dat is dus veruit de meest logische plek.

Overigens heeft dat ook wel een historie ; zo zat vroeger (en vermoedelijk nog steeds wel) een rechtshandige koetsier(wat voor het merendeel der mensen geldt) het liefst links op de bok. En als de koetsier links zit, kan hij het beste rechts rijden, teneinde het beste overzicht op de weg te hebben.

(Als je trouwens NOG veel verder terug gaat, zeg de middeleeuwen, zul je trouwens merken dat het toen gebruikelijk was aan de linkerkant van de weg te rijden, omdat je dan in je rechterhand je wapen mooi bij de weg kon houden. Pas in de tijd van de postiljons / postkoetsen werd het links rijden om rechts de zweep te kunnen hanteren de 'voorkeurspositie'. Het blijft de grote vraag waarom dat in sommige landen toch weer anders is.).

Toen de eerste auto's gebouwd werden, zat het stuur aanvankelijk nog in het midden, maar dat is blijkbaar niet de meest favoriete plek gebleken. Bovendien neemt het in de relatief kleine auto's onevenredig veel ruimte in beslag.

Uiteindelijk komt het er vermoedelijk vooral op neer dat tegen de tijd dat verkeer echt verkeer werd, er een knoop doorgehakt moest worden, en hier de keus op rechts rijden dus links zitten is gevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Sorry Marleen, maar wij rijden in Europa rechts van de wegas en in Engeland links ervan.
Als jij als enige gaat rijden zoals je aangeeft, dan kom je niet ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even goed lezen - al staat het er misschien wat ongelukkig :
meteen naast de wegas, dus bij ons links van het midden van de auto, in Engeland rechts van het midden van de auto, want daar heb je het meeste overzicht. (De zin uitlezen moet voldoende zijn geweest om hem te begrijpen). Alleen dan zit je als bestuurder vlak tegen de weg-as. Uiteraard zit de auto dan aan e andere kant daarvan, maar dat spreekt - naar ik aanneem- voor zich. Beetje lullig om minnetjes uit te gaan lopen delen omdat je moeite hebt met tekstverklaren ;-)
jc54
12 jaar geleden
Die min kwam niet van mij. Ik min pas als het echt onzin-antwoorden zijn, en daar kan ik jou niet op betrappen.
Er zijn natuurlijk van die gasten, die gelijk gaan minnen als iemand een op- of aanmerking plaatst. Dan is het net of diegene de min heeft uitgedeeld.
Als ik een min uitdeel, dan geef ik er ook een verklarende reden bij. (Wat ik eigenlijk vind dat iedereen dat zou moeten doen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een mooi antwoord Marleen. Weer wat geleerd. + van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een mincorrectie van mij (+ dus) Dit verdient geen min
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lang antwoord zeg
De grootste reden is omdat we rechts rijden, Dan kun je makkelijker langs auto's kijken als je in wilt halen op een 2-baansweg e.d..
In landen waar links gereden wordt zit het stuur altijd rechts.
Het is (uit eigen ervaring) lastig als je in een land rijdt met een auto waar het stuur aan de "verkeerde" kant zit je went er wel aan maar praktisch wordt het nooit.

Daarbij is er vaak geen plaats meer voor een extra stoel als de bestuurdersstoel in het midden zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een antwoord tegen alle andere in....
Er zijn auto's waar de bestuurder WEL in het midden zit (en wil zitten). De F1 circuit auto's en ook wel andere raceauto's.
Niet om de andere antwoorden te ontkrachten maar om ze te bevestigen. Het stuur wordt nl. daar geplaatst waar het het makkelijkst is voor het bedoelde gebruik van betreffende wagen en de omstandigheden (wetgeving, rechts of links moeten rijden) waaronder.