Hoe kan ik het beste een sticker van mijn auto halen zonder schade aan de lak te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (5)

met lampenolie of babyolie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Ligt aan het soort sticker en lijm, je kunt beginnen met een fohn als de sticker dan loslaat ben je snel klaar en anders met sticker verwijderaar (verkrijgbaar bij de doe het zelf zaak).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb ik het mis, maar ik heb verf afgehaald met stickerverwijderaar, dus weet niet of dat zo'n goed idee is voor autolak??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fohn werk inderdaad super, kijk alleen wel uit dat je niet te dicht op je lak komt;) dat kan blaasjes in de lak veroorzaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet met stickerverwijderaar als he autolak je lief is!!
Met een föhn is het ook oppassen, misschien lukt het daarmee maar je hebt de neiging als het niet lukt (oude sticker met zeer taaie plaklaag) om de föhn er té dicht op te zetten waardoor het een soort verfbrander wordt. Dat zou de naast- en onderliggende lak kunnen verwoesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@glennlee,basmeyer: autolak is dusdanig hard dat stickerverwijderaar (seal and bond remover) geen invloed daarop heeft.
Het enige wat je merkt is dat een eventuele waxlaag weg is dus de schoongemaakt plek even opnieuw in de wax zetten en je ziet er niets meer van.
Ik haal bijna dagelijks stickers van caravans (welke lak veel zachter is dan autolak) en regelmatig van auto's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je,goed antwoord!
Die seal & bond remover van Innotec is zeker goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee... weer wat geleerd. +
door een dikke spons met water en zeep
je gaat zijn het gaat er vanzelf af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste stickers blijven dan toch zitten waar ze zitten. Water is een slecht oplosmiddel voor de gom van de sticker.
Ik gebruikte in de werkplaats een soort van gom. Die plaatste je op een boormachine en je gomde als het ware de sticker en de lijm weg. Zorg dat je voorzichtig te werk gaat en warm de zaal niet te fel op. (wrijving geeft warmte weetjewel) Wel nooit proberen op kunststofonderdelen !!! Daar ga je los door als het te warm wordt.
Zoals hoger gemeld is de fohn ook een goede oplossing als het maar niet te heet wordt !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het goedkoopst is natuurlijk fohnen en als het dan warm genoeg is, voorzichtig gaan pulken.
De overgebleven lijmresten zijn goed met HG stickerverwijderaar of citroensap weg te poetsen.

De oplossing met een soort gom is ook mogelijk.
Dat is een caramelschijf.
Is een soort gom dat op een dikke schijf gemonteerd is en dat op een haakse slijptop gezet kan worden.

Is een lompere techniek en je moet het echt voorzichtig doen.
Het wrijft als het ware de sticker stuk en verpoederd deze waardoor ie in stukjes eraf vliegt.
Is wel snel stoffig en de resten sticker en resten gom zitten overal.
Het gaat wel héél snel. Maar wel opletten natuurlijk. Niet te lang op dezelfde plek.