Waarom geven mensen geld uit om hun banden te vullen met stikstof?

Banden gevuld met stikstof zouden langzamer leeglopen dan banden met lucht. In theorie is dit juist, maar lucht is voor 80% stikstof, dus na een paar keer bijpompen heb je enkel stikstof in je band en hoef je niet extra hiervoor te betalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.4K

Antwoorden (3)

Omdat het ínteressant' staat.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je zegt klopt bijna: het is (bijna) onzin je banden te laten vullen met stikstof.

Eerst de uitleg waarom het onzin is. Daarna een uitleg waarom het toch een klein beetje zinvol zou kunnen zijn

--

Het idee is dat stikstof minder snel door je banden naar buiten diffundeert dan zuurstof, en dat daardoor de banden langer op spanning zouden blijven.

Dat idee is fout. Ga maar na: gewone lucht bestaat (voor het gemak even ruwweg) uit 80% stikstof en 20% zuurstof. Stel dat jij je banden vult met lucht. Dan heb je dus 80% stikstof in je banden zitten (zomaar, gratis!) en 20% zuurstof.

ALS zuurstof inderdaad sneller naar buiten zou lekken, dan zou - even overdreven gesteld - na een tijd alle zuurstof uit je banden weg zijn, en alle stikstof er nog inzitten. De 20% van je bandenvulling die dan is weggelekt, vul je dan aan met lucht. 80% van de lucht die je bijvult is stikstof, 20% is zuurstof. Maar je vult maar 20% van de inhoud van de banden aan.

Even rekenen, en je ziet dat na die eerste vulbeurt 96% van je banden gevuld is met stikstof, en 4% met zuurstof.

Na een tijdje is die 4% zuurstof dan weer weggelekt; die vul je weer aan met lucht. Weer even rekenen: na die tweede keer bijvullen zit er al 99,2% stikstof in je banden, en nog maar 0,8% zuurstof.

Je ziet dat je banden na twee keer bijvullen al bijna volledig met stikstof zijn gevuld. Dan heb je dus geen leegloop-problemen meer - en dat zonder de meerprijs te hoeven betalen die garages rekenen voor het vullen van je banden met stikstof!

--

Er zit echter wel een klein voordeel aan het vullen met stikstof: stikstof is droog. Er zit 0% waterdamp in, dit in tegenstelling tot gewone lucht.

Waterdamp kan, wanneer het afkoelt tegen de koude velg, condenseren, en zo roestvorming veroorzaken.

Wanneer je je banden met stikstof laat vullen, heb je dat probleem niet.

Dit probleem is echter een theoretisch probleem. Zeg nou zelf: wie heeft er ooit last gehad van roestvorming op het deel van de velg dat IN de band zit?

--

Totaalplaatje:

Het vullen met stikstof is, objectief gezien, onzin. De meeste mensen denken echter niet ver genoeg na. Ze vertrouwen blindelings op de aanprijzende woorden van de garagehouder.

Daardoor spenderen ze nodeloos geld. De garagehouder verdient er een leuk centje bij.

Aan de andere kant: door "blissful ignorance" beseffen de mensen niet dat ze nodeloos geld uitgeven. Daardoor voelen ze zich toch goed.

Resultaat: iedereen blij, en deze praktijken blijven bestaan.
Cryofiel
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
erg goed onderbouwd antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de lucht samengeperst is geweest, tussengekoeld en gedroogd, dan zal er geen condens meer uitkomen. Door de fabrikage van de stikstof zal er in theorie minder kans zijn op condens zijn, maar dat heeft op zich niet met de stikstof te maken. Als men een duikflesje lucht zou nemen (nog steeds veel voordeliger dan stikstof) is dit ook droog.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. Maar dat paste niet meer in mijn antwoord - ik zat al aan de 2487 karakters. Lucht die je zelf bijvult, wordt vaak ter plekke door een compressortje samengeperst. Het gaat dus feitelijk om omgevingslucht. Lucht uit een duikersfles is inderdaad droog - dat is om de dure ventielen te beschermen tegen interne corrosie. Maar goed, ook al is de lucht waarmee je zelf je banden vult niet droog - dan nog ken ik nog geen gevallen van mensen die last hadden van roestvorming die om die reden zou zijn ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi duidelijk antwoord. Ik vroeg mij ook altijd af waarom ze dit deden. Ik zie nu helemaal geen voordeel van stikstof. Een heel klein beetje vocht is prima tegen het uitdrogen van de rubberbanden ;-) Je zou bijna een band laten verwisselen en de verkoper de onzin van stikstof uitleggen. Bedankt voor de info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een mooi antwoord, als ik ooit boven de 100 punten kom zal ik je een plus geven.
Je staat niet voor niets op nummer 1 in de antwoordwaardering!
Over stikstof in banden

Uit onderzoek blijkt dat meer dan zestig procent van de automobilisten met banden rijdt die een verkeerde spanning hebben. Meestal zijn ze te zacht. Een band met 'gewone lucht' wordt na verloop van tijd al snel ongeveer vijf tot tien procent zachter. Zuurstofmoleculen zijn dermate klein, dat ze door het karkas van de autoband ontsnappen. Stikstofmoleculen zijn groter en ontsnappen niet of nauwelijks. Banden die op spanning zijn én blijven, slijten minder snel en zorgen ervoor dat de rolweerstand optimaal blijft. Dat zorgt weer voor een laag brandstofgebruik. Volgens Profile Tyrecenter zorgt een onderspanning van twintig procent voor een dertig procent sneller rendementsverlies van de band. Dertig procent onderspanning zorgt zelfs voor gemiddeld vijf procent hoger brandstofgebruik.

Verhoogde veiligheid
Andere voordelen van het gebruik van stikstof in banden zijn een beter en constanter rijcomfort en een beter weggedrag. Daarmee zorgt het gebruik van stikstof ook voor verhoogde veiligheid op de weg. Zo is de kans op oververhitting van een band die op de juiste spanning is veel kleiner. Dat vermindert de kans op temperatuurstijgingen in de band en daarmee de kans op een klapband, ook bij hoge (over)belasting van de banden. Een laatste voordeel van stikstof boven lucht is dat er geen zuurstof en waterstof meer in de band komt. Daarmee behoort condensvorming in banden tot het verleden, wat roestvorming aan velgen voorkomt. Roest is weer één van de oorzaken van het ontsnappen van lucht uit banden.

Stikstof wordt al langer toegepast in banden van vrachtwagens en in vliegtuigbanden. Ook in de Formule 1 worden alle banden van stikstof voorzien. Stikstof heeft een homogene samenstelling waardoor deze minder uitzet bij hoge temperaturen. De kans op een klapband bij hoge of overbelasting neemt daardoor af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat5 bedoel je met homogene samenstelling en wat heeft dat te maken met de uitzettigscoefficient