als een auto over de weg steekt en er komt plots een auto aan die geparkeert stond,wie is hier fout?

auto s

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Het beste antwoord

iemand die weg rijdt van een parkeer plek behoort alle andere verkeer voorrang te verlenen. Dus ook als ie op een voorrangsweg geparkeerd stond vlak voor een hoek zal ie mi. de wagens uit de zijweg moeten laten voorgaan. Per slot zullen die niet verwachten dat iemand 5 meter van hun af ineens gaat rijden.

Dit staat los van bewijslast als er een ongeluk gebeurd is. Bewijzen dus dat diegeen vanuit een parkeerplek optrok.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geen van beide. Je mag wegrijden. Je mag de weg oversteken. Pas als er een ongeluk gebeurd komt er een vraga van fout.

Toegevoegd na 8 minuten:
Uiteraard is het wel zo dat de persoon die van een parkeerplaats wil wegrijden moet controleren of hij het overige verkeer niet hindert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog een kleine aanvulling; wegrijden uit een parkeervak is net als achteruit rijden een 'bijzondere verrichting'. Een ieder die een bijzondere verrichting uitvoert moet het overige verkeer voor laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet zegt dat een bestuurder zijn voertuig tot stilstand moet kunnen brengen over de afstand dat hij de weg kan overzien en tot stilstand kan brengen. Zijn rijstijl moet hier op worden aangepast. In dit geval ligt het dus aan de omstandigheden wie fout is en onder de gegeven uitleg niet te bepalen wie fout is als er een aanrijding volgt.