Zijn er manieren (misschien wel gewone weetjes) om je auto zuiniger te laten zijn?

Ik moet voortaan voor m'n werk een uur rijden Wie weet zijn er tips en weetjes he ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (10)

je snelheid zo constant mogelijk houden
opschakelen bij zo'n 3500 toeren
niet remmen maar de wagen laten uitrollen
niet met te zachte banden, open ramen, imperiaal op het dak rijden en de airco, verlichting en achterruitverwarming niet onnodig aan laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3500 toeren? Dat is veel. Ik doe het bij 2500 al.
Auto uit laten rollen als je een verkeerslicht naderd. Ramen dicht tijdens het rijden. Voorzichtig met een koude motor omgaan en langzamer rijden bijvoorbeeld. 120 km/h verbruikt immers meer als 100 km/h.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg voor een goede bandenspanning.
Rij niet onnodig met licht aan
Laat de airco uit.

Toegevoegd na 4 minuten:
In de juiste versnelling rijden.
Geen onnodige bagage in de auto laten liggen.
Vroeger van huis gaan en wat langzamer rijden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Motor uit als de brug open, of de spoorwegovergang gesloten is.

Cruise control gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op diesel rijden ipv op benzine. Scheelt zo verschrikkelijk veel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Check je roetfilters etc, vervangen als het nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rijd vooral 80 km per uur, dit is zo'n beetje de zuinigste stand.
je bespart overal op: je energie-verbruik, het milieu, je hele auto. alles heeft baat bij deze constante zuinige factor.
als je dat volhoudt bespaar je veel. succes!

Toegevoegd na 1 dag:
80 op de grote weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is wel levensgevaarlijk, bv op de snelweg... EN in de bebouwde kom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom is 80 levensgevaarlijk op de snelweg?
veel vrachtverkeer rijd dat ook.
binnen de bebouwde kom: helemaal met je eens
daar rijd men geen 80.
Je kunt er ook voor kiezen om iemand te zoeken om te carpoolen. Daar dien je dan goede afspraken over te maken, bijv. om de dag rijden. Dat scheelt ook veel geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op onderstaande link staan heel veel tips om je auto zuiniger te laten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal zaken zijn belangrijk:
Zorg voor de goede bandenspanning volgens je instructieboekje en schakel snel door in een hogere versnelling, tussen de 2000 en 2500 toeren.

Rijd gelijkmatig en anticipeer op het overige verkeer, dus niet hard remmen en te lang in de versnellingen doortrekken.

Laat tijdig gas los en de auto in de versnelling van dat momont uitrollen.

Dit alles wordt door de ANWB aangeraden als het zogenaamde "nieuwe rijden" waarbij je al gauw 10% zuiniger kunt rijden.

Je kunt hier zelfs een cursus voor volgen.
Zie de site:
http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijden/zuinig-rijden,/het-nieuwe-rijden.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Derde alinea momont moet zijn moment
12 jaar geleden
Er word beweerd dat een vleugje aceton bij diesel of benzine het brandstofverbruik aanzienlijk doet dalen. Sommigen beweren dat dit een fabeltje is, maar anderzijds zijn er op internet honderden sites te zien waarop deze bewering te vinden is. Zelf heb ik het nog niet geprobeerd, ik rij nl. op LPG, en het is niet mogelijk om zomaar wat aceton in de LPG tank te gieten. Of het klopt of niet weet ik dus niet. Je kan voor meer details terecht op onderstaande link.