aansprakelijkheid tijdens proefrit?

Hallo,
onze oldtimer staat te koop en een geinterresseerde die de auto mondeling heeft toegezegd te kopen heeft tijdens een proefrit in de auto op zijn eigen terrein schade aan de auto gereden door over een betonnen laag paaltje te rijden.De uitlaat en motor hebben schade en nu heeft de schade expert gezegd niet te geloven dat de motorschade er al zat.Mocht de verzekering niet uitkeren kan dan de koper aansprakelijk gesteld worden?Deze wilde overigens de auto pas kopen als hij gemaakt was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Antwoorden (3)

Degene die schade veroorzaakt heeft, is ook aansprakelijk om die schade te herstellen, dat is simpel.
Wat hier het probleem is, is de bewijslast: hoe bewijs je dat de koper die schade veroorzaakt heeft.
Of hij daarna de auto nog wil kopen is weer een heel andere discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas gaat dat niet op. WAM gaat in dit geval boven de normale WA.
Nee helaas zal dat niet lukken.
In Nederland is het met schade aan auto's geregeld met de wettelijke aansprakelijkheid voor voertuigen. Ook als een ander er in rijdt.

De bestuurder kan je niet aansprakelijk stellen is, hij heeft schade gereden met de toestemming van de verzekeringsnemer, de eigenaar van de auto.

Het zou anders zijn als hij zonder toestemming met de auto was gaan rijden, joyriding of diefstal en dan schade veroorzaakt. Dan kan je hem wel aansprakelijk stellen en komt jouw eigen verzekering niet eens in beeld.

Maar nogmaals, je hebt hem toestemming gegeven te rijden, dan valt alles, of de expert de schade anders inschat of niet, op de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering van jouw auto.

Misschien kan je wel vragen om een second opinion.

Toegevoegd na 1 minuut:
AANVULLING:

In de 2e alinea bedoel ik uiteraard, hij heeft gereden met de toestemming van de eigenaar en daarna schade gereden. Niet dat hij schade heeft gereden met toestemming ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
exact!
Wat een nare zaak.
Tijdens de proefrit moet de auto mistens WA verzekerd zijn.
Dus is schade aan het voertuig in wezen voor rekening van de bestuurden.
Als u niet kunt bewijzen dat er geen schade was voor vertrek en direct daarna wel dan is het een verloren zaak.
Omdat echter de uitlaat is geraakt, maakt de auto nu een ander geluid.
Heeft u getuigen die de auto hebben horen wegrijden EN terugkomen en dit verschil gehoord, dan kon dat wel eens een doorslag geven.

Mogelijk is de schade aan de uitlaat te verbinden met de schade aan de motor.

Ga dus op zoek naar getuigen die de auto gehoord hebben, dat vergroot uw kans op verhaalbaarheid.

Als mosterd na deze bittere maaltijd: laat nimmer iemand een proefrit in uw auto maken die u niet goed kent.
Was u er immers bij geweest dan zou duidelijk zijn dat er schade was ontstaan.

Ik wens u sterkte in deze kwestie.

Persoonlijk zou ik met de ze persoon überhaupt geen zaken willen doen, wat is de volgende streek die u geleverd wordt door deze persoon!!