Hoe "mooi" moet ik autorijden om flink op de benzinekosten te besparen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (5)

Door het gaspedaal met veel respect te bedienen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
belangrijker dan het gaspedaal (het nieuwe rijden schakelen bij zo'n 2500 toeren) is het rempedaal.
Tijdig inschatten dat een stoplicht rood is en de auto laten uitrijden in plaats van flink in de ankers spaart veel meer dan je denkt.
Een uitrollende moderne auto gebruikt namelijk geen benzine. Dus die kilometers zijn gratis. (als de motor onder een bepaald toerental komt wordt wel weer benzine toegevoerd om te voorkomen dat de auto afslaat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met als toevoeging dat je moet zorgen dat je banden goed op spanning zijn. Te zachte banden zorgen ook voor meer brandstof verbruik.
Zuinig rijden.

1.Overschrijd de maximum snelheid niet.
2.Schakel op tijd. Ga aan het begin van de rit meteen van de eerste naar de tweede versnelling. ◦In de regel geldt: hoe hoger de versnelling, des te lager het verbruik'.
◦Schakel pas terug als de motor begint te pruttelen.
◦Als de auto moet klimmen, moet je vroeger terugschakelen.
◦Probeer zo snel mogelijk de gewenste snelheid te bereiken. Druk het gaspedaal ongeveer 75% in, en vergeet niet te schakelen!

3.Vermijd onnodig optrekken en afremmen. ◦Rij zo gelijkmatig mogelijk.
◦Laat de auto rustig uitrollen in plaats van vol op de rem te gaan staan. Als je bijvoorbeeld in de verte een rood stoplicht ziet, kun je al gas terug nemen. Met een beetje geluk is het licht alweer groen als jij nog aan het rollen bent.

4.Laat de auto niet stationnair draaien. ◦Stel de spiegel bij, hijs je in de gordel en start dan pas de motor.
◦Als je moet wachten, zet dan de motor uit. Bij het stationnair draaien verbruikt je auto tussen de 0,8 en 1,5 liter per uur. Dus de motor afzetten loont de moeite.

5.Beperk de luchtweerstand. ◦Rij langzamer. Bij hoge snelheid en/of tegenwind verbruikt de auto meer.
◦Verbeter de aerodynamica van de auto: houd de ramen gesloten, vervoer niets op het dak en haal de imperiaal van de auto.
◦Ga zo dicht mogelijk achter je voorganger rijden. Zeker als die een hoge luchtweerstand heeft, wordt jouw luchtweerstand flink kleiner.
◦Maar denk wel aan je veiligheid, en hou een redelijke afstand!

Zuinige auto
1.Controleer regelmatig of de banden nog op spanning zijn.
2.Gebruik zo smal mogelijke banden.
3.Verminder het gewicht van je auto.
4.Schakel alle apparatuur in de auto uit, wanner je die niet nodig hebt.Dat wil zeggen: de radio, airconditioning, lichten, ruitenwissers, en apparaten die op de aansteker aangesloten zijn.
5.Controleer het luchtfilter en vervang het indien nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dit punt niet juist:
◦Probeer zo snel mogelijk de gewenste snelheid te bereiken. --> dit verbruikt meer benzine En dit punt:
◦Ga zo dicht mogelijk achter je voorganger rijden. Zeker als die een hoge luchtweerstand heeft, wordt jouw luchtweerstand flink kleiner. --> dan heb je na 2 jaar intensief sparen wellicht 500 EUR branstof bespaard, maar dan is wel je motorkap vanwege de steenslag rijp voor een spuitbeurt, je noclaim naar de haaie, net als de rest van je voorzijde van de auto, omdat je daar 3 aanrijdingen mee hebt veroorzaakt... maar voor de rest is het best bruikbaar.
Veel te hard rijden is ook niet goed voor het verbruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zelf ondervonden,al je in de derde versnelling even goed door trekt en dan in zijn 5de versnelling dat scheelt veel in benzine ,als je een 5 de versneling hebt