Waarom beslaat vaak alleen de voorruit van een auto?

Het is me weleens opgevallen dat 's ochtends vaak alleen de voorruit van mijn auto (Twingo uit '97) beslagen is. Bizar...

EDIT: Het gaat hier om de buitenkant van de ruit na lang te hebben stilgestaan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een autoruit beslaat (en daarna: bevriest) door onderkoeling. Dit kan zijn door langsstromende wind, maar meestal door radiatie (uitstraling) van de warmte. De voorruit staat onder een hoek, waardoor er veel warmte naar boven weg kan stralen. Je zult zien dat de zijraampjes vaak maar aan 1 kant beslaan/bevriezen, omdat de andere kant meer beschut is. Dit kan zijn door dat het de kant van het huis is, er een struik staat, e.d.

Beginsel van watt... Dit is een wet in de thermodynamica... in een ruimte zal de condensatie daar plaatsvinden waar het het koudst is... Bij jouw twingo is dat de voorruit... vandaar...

Ik denk dat het komt omdat je met je warme adem tegen de ruit blaast. Als er ook mensen achterin de auto zitten beslaan die ruiten vaak ook

Ik denk doordat je er op uitademt en zweet. En omdat onder de voorruit (meestal) de motor zit, die warmte uitstraalt.

De voorruit van de auto is relatief groot van oppervlak, waardoor hij sneller zal afkoelen dan een klein ruitje. Komt nog bij, dat de helling van de voorruit anders is(vlakker) dan de andere ruiten, ook dat veroorzaakt meer afkoeling. Juist door deze extra afkoeling onstaat er eerder en vaker condens.

Afkoeling gebeurt voornamelijk door straling. Daardoor is het in een winternacht bij heldere hemel koeler dan bij bewolkte hemel. De ruit straalt dus warmte af naar de omgeving. Andersom straalt die omgeving warmte af naar de ruit, waardoor de ruit minder snel afkoelt. Je kunt dit goed zien aan je zijruiten. De linker- en de rechterruiten zijn gelijk. Maar als je je auto zo parkeert dat de linkerruit vlak bij een muur, of een struik, of een andere auto staat, en de rechterruit niet, zal de linkerruit minder koud worden dan de rechterruit. Beide ruiten stralen evenveel warmte af, maar de linkerruit ontvangt ook warmtestraling van huis, struik of andere auto, en de rechterruit niet. De voorruit is de ruit die het meest horizontaal staat. Daardoor "kijkt" die ruit naar de vrije hemel, en nauwelijks naar huizen, struiken of andere auto's. De voorruit straalt lekker uit naar de hemel, en ontvangt nul warmtestraling van die hemel. Dus de voorruit wordt het koudste.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100