bestaat er een motor die op zowel benzine als diesel rijdt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Het beste antwoord

Jawel zeker weten!
De MTU MB 873 motor. De basis is diesel, maar kan (tijdelijk) op andere brandstoffen prima functioneren.

En hier zit dat motorblok in; de Leopard 2a6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zover ik weet is dat maar 1 blok. Wel speciaal ontworpen voor de Leopard. Google maar eens op MTU MB 873.
jc54
12 jaar geleden
De leopard is niet meer.......snik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ jc54 om in militaire afkortingen te reageren: HELAPIDAKA..... (HELAas PInDAKAas)

Andere antwoorden (4)

misschien kan dat met een stirling motor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is het een goed antwoord.... De Stirlingmotor heeft een uitwendige verbranding, dus werkt hij zelfs op een kaars, of kippenstront...
Dat is lastig. Een benzinemotor heeft een veel lagere eindcompressiedruk als een diesel, en wel om de reden dat voor een ontsteking van de dieselmotor de temperatuur veel hoger moet liggen. Als je bij die hoge temperatuur op benzien zou overschakelen, dan krijg je spontane ongecontroleerde verbranding. Tegenwoordig wordt er wel aardgas en/of L.P.G.
bij de diesel ingespoten, om een volledigere verbranding te krijgen. (Minder schadelijke uitlaatgassen).
jc54
12 jaar geleden
Ja, tuurlijk wel. Er zijn zelfs motors die met geen van beide rijden =)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderstaande ouwe jongen rijdt ook op zowel diesel als benzine.

Ford Dearborn 8NAN (1949)