Wat is de juiste snelheid?

Mijn auto geeft een andere snelheid dan de Tomtom. Wat is de juiste?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

De juiste snelheid meten is een ander verhaal dan wat komt er het dichts bij in deze vraag! Daar heb je dan weer ander materiaal voor nodig denk ik.
Tom Tom geeft een andere snelheid weer dan de snelheidsmeter in je auto, dat komt dus inderdaad door satelieten, ik noem dit even de zender en je TomTom, de ontvanger. De satelieten doen regelmatig een plaatsbepaling dus waar ben je en aan de hand van de afgelegde weg(het aantal km) berekenen deze satelieten dus de snelheid. Dit wordt dan weergegeven op je display van de TomTom. Daarom krijg je ook een waarschuwing als je te hard rijdt, waar er files zijn (want dat wordt ook "gelezen"door de satelieten) en nog veel meer als je dat ingesteld hebt staan in je TomTom. de snelheid die je kilometerteller aangeeft in de auto zal eerder HOGER liggen dan lager! Immers als de fabrikant niet wil dat hij aansprakelijk wordt gesteld zal deze snelheid zogenaamd eerder bereikt zijn! Bij snelheidsmeting van de politie wordt er altijd rekening mee gehouden er gaat dan een X % van de gemeten snelheid af. Ik meen dat dit 5% is maar dat weet ik niet zeker even nakijken dus.
Pieter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

TomTom meet jouw snelheid gebaseerd op afstand gereden t.o.v. tijd verstreken. Dit is een betere meting dan de meting van je auto (omwenteling van je wielen).

TomTom is dus beter. Je auto zal waarschijnlijk 10% langzamer aangeven. Dit is om ervoor te zorgen dat de autofabrikant niet de schuld kan krijgen van boetes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je tomtom geeft de juiste snelheid aan. Door behulp van een aantal sataliten wordt je snelheid heel nauwkeurig berekend. Een kilometerteller heeft altijd wel een afwijking.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel natuurlijk satellieten :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let wel op dat tomtom er een paar seconden over doet om de snelheid aan te geven.

Echte snelheid lees je dus pa saf als even een paars seconden dezelfde snelheid vasthoudt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De snelheidsmeter van de auto ligt vaak iets hoger. (Daarom rijdt ik ook altijd 83 i.p.v. 80 ;)

Maar wat je ook kunt doen is langs zo'n snelheids bord op de weg rijden die je snelheid aangeeft. weet je meteen waar hij het dichts bij zit.

Maar zoals hierboven ook al is verteld is inderdaad de TomTom daar scherper in dan de meter van de auto.

Je kunt het in iedergeval proberen. Langs zo'n snelheidsbord te rijden ;)