Auto maakt gierend/jankend geluid met gas geven, wat kan dit zijn?

Ik bezit een Mazda 3 uit 2004. Bij voornamelijk vochtig weer hoor ik bij het gas geven een wat jankend/gierend geluid. Hoe meer toeren ik maak, hoe erger het wordt.

De dealer heeft al naar de multiriem gekeken, maar deze staat strak. Hij heeft er ook wat vloeistof opgespoten voor het geval dat de riem wat droog zou zijn, het probleem is er echter nog steeds.

De dealer kon het geluid niet direct traceren, omdat het (nog) niet erg hard hoorbaar is, maar het is wel storend. Hij vermoedt dat het een lager is van de spanrol of waterpomp.

De auto heeft op dit moment 50.000 km gelopen. Hij heeft driekwart jaar stilgestaan, maar ik weet niet of dit ermee te maken kan hebben.

Iemand een idee over wat het zou kunnen zijn of wat ik het beste zou kunnen doen? Ik vind het zo vreemd dat het voornamelijk bij vochtig weer lijkt op te treden.

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 16 minuten:
Het geluid verdwijnt wanneer ik de koppeling intrap om naar een andere versnelling te schakelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
30.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gok de koppeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hebben hetzelfde. alleen bij gas geven
hij is vorige week bij de garage geweest, niks kunnen vinden, maar alles wel even nagekeken en gesmeerd.
ben benieuwd!
ik ben toch bang dat de auto er kapot van gaat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeer herkenbaar, alleen bij vochtig weer, en als je gas geeft, dan is het voorbij...

Antwoorden (7)

Ik heb hetzelfde gehad, zo te horen. De poulie bleek speling te hebben. Na een paar dagen te lang doorrijden liep hij eraf, motor kapot :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te weinig
Olie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd moeilijk, een diagnose stellen als je er niet bij bent en het geluid niet hebt gehoord. Dat het geluid verdwijnt als je de koppeling gebruikt, komt waarschijnlijk omdat je dan ook je gaspedaal loslaat en daardoor de motor minder toeren maakt.
Meestal is een gierend geluid toch het gevolg een slippende riem of een spanrol. Toch maar even terug naar een garage, voordat er meer kapot loopt...
jc54
12 jaar geleden
Je V snaar moet vernieuwd, of gesteld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de dealer gelijk heeft. Een voertuig wat een tijdje stilstond wil wel eens last krijgen met de diverse v-snaren en of spanrollen (ivm corrosie) . De lagering van de waterpomp kan het ook gaan begeven na zoveel stilstand.
Advies : snel de spanrol(len) en waterpomp laten nakijken om erger te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt het meest als een snaar die slipt idd maar als je de koppeling intrapt word het minder ? Of is het dan helemaal weg ?
Ontkoppelen en niet meer dat geluid hebben zou ik ook richting de versnellingsbak gaan denken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij eerder een lager. Toplager bijvoorbeeld.