wat doen ze bij een grote beurt?

Ik heb een Seat Leon 1,9 TDI van bouwjaar 2003.
Volgens de onderhouds interval moet ik om de 20000 km een grote beurt.
Dat is dan twee keer in het jaar per beurt kost het ongeveer 400 euro dus per jaar is het ongeveer 800 a 1000 euro wat ik aan onderhoudsbeurten kwijt ben.
Ik vindt dat best heel duur allemaal en mijn auto rijdt na de beurt hetzelde als voor de beurt dus voor dat geld heb ik niks.
Ik vraag me af of dat wel nodig is zo veel onderhoudsbeurten.
En wat gebeurt er met zo'n beurt?
En zou ik het makkelijk zelf kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is geen groe beurt maar een intervalservice

Antwoorden (3)

Om de 20000 km een grote beurt, voor die auto, is onzin.
Voor zo'n jonge auto hoef je eigenlijk pas een grote beurt om de 40000/50000 een grote beurt.

Check de handleiding/instructieboekje voor dat je een grote beurt doet, je moet natuurlijk wel naar de garage als ie kapot is :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou bij een auto gewoon elk jaar de grote beurt met apk laten doen.
En mocht je in die tussentijd iets merken even naar de garage om te laten nakijken.
Kleine beurten hebben mijn inziens geen nut omdat er weinig wordt gedaan.
Ik heb een auto uit 2007 en die krijgt ook maar eens per jaar een apk en grote beurt en dat heb ik trouwens met al mijn auto s zo gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine beurt heeft zeker wel nut omdat de olie heel belangrijk is voor de levensduur van je motor. Een grote beurt iedere jaar is zonde van je geld. Omdat de bougies zeker wel 60.000 km mee ken en de brandstof en lucht filter ook. Het is niet slecht om elk jaar een grote beurt te doen alleen is het een beetje zonde van je geld tenzij je het zelf doet natuurlijk dan valt het wel mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
olie verversen kun je zelf ook doen.en de olie kan best een jaar mee
filters vervangen is wel belangrijk om te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een auto uit 2007 hoeft toch niet jaarlijks naar de APK, de mijne is uit 2005 en heeft pas 2 keer een APK gehad.
Volgens mij is de patroon 2 keer een kleine beurt en dan een grote beurt. En volgens mij is dat om de 15.000 kilometer. Bij een kleine beurt doen ze olie en oliefilter vernieuwen plus de bandenspanning en alle vloeistoffen controleren. En interieurfilter. Bij een grote beurt komt er luchtfilter en brandstof filter bij. Maar om de 20.000 een grote beurt is erg overdreven. Succes..