Hoe hoog moet het oliepijl van een automaat staan?

Ik heb een avensis 2.4 executive automaat. Op de pijlstok van de automatische versnellingsbakolie staan 2 inkepingen. 1 met de melding cool, en 1 met de melding hot. De bovenste inkeping staat hot bij. Bij een koude motor staat het pijl boven hot. Kan dit kloppen? Wat gebeurt er als er teveel olie in zit qua rijden?
bv toerental, verbruik, slijtage.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6.8K

Het beste antwoord

Kijk even in het instructieboekje, het kan zijn dat je versnellingbakolie (automaat) moet peilen met draaiende motor en op bedrijfstemperatuur.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onterechte min. C+

Andere antwoorden (2)

Als er teveel olie in zit dan wordt de druk op de centrifugaalkoppeling te groot en heb je meer slijtage.

Er zit dus teveel olie in!
Als je motor/automaat koud is, dan is de olie ook koud en moet het peil op COOL staan, zodra je gaat rijden word alles heet en zet de olie uit, nu is het streepje hot het maximum.

Bij een hoog toerental kun je je keringen lekrijden en heb je dus lekkage met een hoog prijskaartje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de methode anders is dan motorolie peilen, hier even een beschrijving. Allereerst moet de olie van de
automaat op bedrijfstemperatuur zijn. Dit is het geval na ongeveer 10 mijl gereden te hebben, bij voorkeur binnen de bebouwde kom. Dit laatste om er zeker van te zijn dat alle versnellingen olie gekregen hebben (een automaat is namelijk een hydraulisch systeem, waarvan alle kanalen gevuld moeten zijn om een juist peil te kunnen lezen). Hierna kan de auto geparkeerd worden (zo vlak mogelijk), gebruik de parkeerrem, laat de motor draaien, schakel de bak in N(eutraal), trek de peilstok eruit, éénmaal afvegen, insteken, uittrekken en aflezen. De peilstok zit rechts, net vóór de cabine. Het oliepeil moet tussen de twee strepen zitten. Let op: bij een automaat is een te hoog peil net zo schadelijk als een te laag peil. Als je moet bijvullen: dit moet door de peilstokbuis (tobben dus), om af te tappen moet het carter gedemonteerd worden (nog veel meer tobben dus), dus wees voorzichtig met bijvullen. Het verschil tussen de onderste en de bovenste streep op de peilstok is ongeveer een halve (0,5) liter. Gebruik automatische transmissie olie, type DEXRON 2. Als je de peilstok in je handen hebt, kijk gelijk even of de olie er nog mooi schoon uitziet (helder rood).