Vanaf het zeventigste levensjaar vindt bij iedere vernieuwing van het rijbewijs een medische keuring plaats. Deze regelmatige keuring is bedoeld om ook ouderen veilig en verantwoord aan het verkeer deel te laten nemen. Er zijn verschillende instanties bij betrokken: de gemeente, het CBR maar ook artsen en medisch specialisten.

Zestig jaar of ouder?
Als u het rijbewijs wilt vernieuwen, houd dan rekening met het volgende:
Bent u tussen de zestig en vijfenzestig jaar dan wordt een nieuw rijbewijs afgegeven dat geldig is tot u zeventig bent. Bent u ouder dan vijfenzestig, dan krijgt u een rijbewijs dat maximaal vijf jaar geldig is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Mijn 'stiefvader' moest dat ook vanaf zijn 70e om de zoveel tijd (1-2 jaar?). Maar ik heb dat eerlijk gezegd altijd wel met een korreltje zout genomen want als ik soms zag hoe die hier aankwam of wegreed met mijn moeder naast zich dan heb ik wel eens mijn hart vastgehouden, en dan te bedenken dat ze vaak ook nog het halve land doorcrostten :-/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een goede zaak dat ouderen worden herkeurd voor het rijbewijs. Jongeren hebben de naam, maar ouderen maken meer ongelukken dan jongeren.

In feite vind ik dat *iedereen* elke vijf jaar moet worden herkeurd.

Een goed voorstel zou ik vinden:
- Examen doen.
- Na twee jaar herexamen doen.
- Vanaf nu na elke vijf jaar herexamen doen.
- Vanaf 65 of zo elke twee jaar herexamen doen.

Het gaat daarbij om een lichamelijke en geestelijke keuring, om een praktische test, en om een theorietest.

Als je kijkt hoe slecht mensen de regels kennen, hoeveel fouten er worden gemaakt, hoeveel inschattingsfouten er worden gemaakt, en hoeveel slachtoffers er op de wegen vallen, denk ik dat dit gerechtvaardigd is. We maken de auto's steeds veiliger, maar die zijn al het veiligste deel van het systeem. Het onveilige deel van het systeem, de chauffeur, laten we ongemoeid.

Ik heb me voorgenomen om rond mijn 45e weer eens een rijles te nemen - gewoon om te kijken hoe slecht ik werkelijk rijd, ondanks mijn overtuiging dat ik een bovengemiddeld goede automobilist ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, vind ik wel.

Maar veel noodzakelijker nog vind ik dat jonge bestuurders elk jaar op cursus gaan omdat die er helemaal niets van bakken.

( Ik vroeger ook niet. Mij hadden ze zeker op cursus moeten sturen. )