Hoe rijd je zo zuinig mogelijk in een benzine auto?

Met mijn rijlessen heb ik gelest in een diesel en daar heb ik altijd geleert om zoveel mogelijk het toerental onder de 2000 te houden. Nu rijdt ik een benzine auto en me

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn mensen die dit als hobby doen. Hyper miling wordt dit genoemd. Misschien eens een googletje waard.

Antwoorden (7)

Door minder lange afstanden te leggen, en voor kortere afstanden misschien de fiets nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hij heeft geen rijlessen gehad om daarna op de fiets te gaan zitten.
Schakelen rond 2500-3000 toeren. Niet te snel optrekken naar een constante snelheid om de auto vervolgens in een gezonde en in de hoogst mogelijke versnelling te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tussen de 2000 en 2500 schakelen

En je auto laten afremmen op de versnelling als je moet gaan stoppen, zo verbruik je geen benzine

Langzaam optrekken als je weer wegrijd

100 km rijden op de snelweg bespaart een hoop benzine/geld... en ook stress, want je hoeft bijna niet in te halen en af te remmen

50 km/pu rijden in versnelling 4

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij rustig optrekken gewoon opschakelen naar de 4e bij 80 kilometer en bij 90 kilometer op de autoweg rijden de meeste auto's het zuinigst
Bronnen:
12 jaar geleden
Vergelijking van een diesel- met een benzinemotor gaat niet geheel op, want diesels draaien doorgaans minder toeren dan benzinemotoren. Maar je moet rustig optrekken, schakelen bij 20-40-60-80 km/u. Met "planken" en tot een hoog toerental doortrekken in de versnellingen verspil je heel veel benzine. Verder moet je niet alleen dichtbij, maar ook op grotere afstand het verkeer observeren, zodat je heel bijtijds kunt inschatten waar en wanneer je moet afremmen/stoppen. Als je allang van tevoren een verkeerslicht op oranje zit springen, gas loslaten en afremmen op de motor. Als je afremt op de motor gebruikt deze in het geheel geen brandstof zolang het toerental boven stationair blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijstijl
•Schakel zo vroeg mogelijk, tussen 2000 en 2500 toeren, naar een hogere versnelling.
•Rijd zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid met een laag toerental in de hoogste versnelling waarbij de motor soepel loopt.
•Rijd bij 80 kilometer per uur in de vijfde versnelling, en rijd bij 50 kilometer per uur in z'n 4.
•Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op wat het overige verkeer gaat doen.
•Houd voldoende afstand.
•Ziet u dat u snelheid moet minderen of moet stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas los, ontkoppel niet en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.
•Houd u aan de geldende snelheidslimiet.
•Zet de motor uit wanneer het kan. Het loont al bij een stop van een minuut.
•Vermijd energieverspilling door onnodig gebruik van elektrische apparatuur, zoals airconditioning en achterruitverwarming.

Voorbereiding van de rit
•Kies de route met zorg, vertrek op tijd en vermijd zoveel mogelijk de spits.
•Vermijd onnodig gewicht in de auto.
•Voorkom onnodig grote luchtweerstand: haal dakkoffer, fietsenrek of imperiaal van het dak wanneer deze niet worden gebruikt.
•Onderhoud de auto volgens voorschrift; daarmee blijft de auto in goede conditie en voorkomt u dat de auto minder zuinig gaat lopen.

Banden
•Controleer maandelijks de bandenspanning.
•Kies banden die voldoen aan de eisen van De Nieuwe Band. Kijk op de lijst op www.kiesdenieuweband.nl.
•Als u winterbanden gebruikt, rijd er dan niet te lang mee door. Wissel tijdig weer naar zomerbanden.

Brandstofbesparende accessoires
•Maak, indien mogelijk, gebruik van brandstofbesparende accessoires, zoals toerenteller, cruise control en boordcomputer.
•Vertrouw op de toerenteller als leidraad voor het schakelen.
•De cruise control bespaart brandstof en maakt rijden comfortabeler.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het gaspedaal met gevoel in te drukken.
Eigenlijk moet je de auto eerst goed kennen.

Als je geen toerenteller hebt,dan moet je op het geluid afgaan.
Je oren gebruiken.
Op een gegeven moment ga je horen wanneeer jeauto te veel geluid maakt.
Tijd om over te schakelen.
Feeling.

En als je ziet dat in de verte het stoplicht op rood staat ,,,dan kun je het gas al loslaten.
Scheelt weer benzine.