Seat Altea XL half jaar oud, nu al nieuwe motor,wie herkent dit ?

Ik heb een Seat Altea XL 1.2 tsi (36000 KM ) van eind 2010, de motor is gestopt tijdens rijden en nu blijkt dat er gruis in de motor zit en er moet een compleet nieuwe motor in iemand hier ervaring mee?

Toegevoegd na 17 minuten:
Seat verzorgt de nieuwe motor .garantie. maar toch vind ik het vervelend

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Om met de deur in huis te vallen: "neen ik heb hier geen ervaring mee". Wat ik wel weet en de laatste tijd hoor, is een z.g. 'kantelende zuiger' . Niet dat de zuiger in je cilinder kantelt maar deze extreem aan de onderkant van de werkzijde slijt. Dit wordt mede veroorzaakt door de constructie waarbij de slag van de zuiger korter is dan de boring (diameter) waardoor de zuiger dus kort moet worden gehouden. Google eens op kantelende zuiger(s). Door deze slijtage ontstaat het z.g. gruis. Hoop je toch een antwoord te hebben gegeven. M.v.g. TX.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. Als er gruis in de motor is gekomen worden alle bewegende delen aangetast en slijten ze snel weg. Als je er niet op tijd mee bent zul je sommige delen moeten laten reviseren (repareren), maar omdat de meeste motoren zulk precisiewerk is is het vaak niet mogelijk te laten repareren (een krukas slijpen op een honderdste overmaat kan nl vaak niet) en moet er een volledig nieuw onderdeel in.
Wat wel kan helpen is dat je zelf sloperijen ed afbelt of zij nog zo'n motor hebben liggen. Dan ben je goedkoper uit dan nieuw. Hoef je hem enkel nog (te laten) inbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DAS TOTAAL GEEN ANTWOORD OP DE VRAAG
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ absentia:Ook ik vind je antwoord niet echt overweldigend. Natuurlijk kun je een krukas op een 100e overmaat slijpen maar dan moet je wel met een schraapstaal je lagerschalen van de krukstang op maat maken. Denk van de andere kant dat het economisch niet meer rendabel is om het echte vakmanschap nog uit te oefenen. Revisie of nieuw is goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt gevraagd of iemand er ervaring mee heeft en dat heb ik. Ik geef aan waarom er een nieuwe motor in zou moeten en dat vroeg hij.
Lagerschalen slijpen? Gebeurd bijna nooit en op het moment dat de krukas geslepen zou moeten worden zitten er al groeven in van dat gruis dus zul je tot die groeven door moeten slijpen. En voor de meeste merken motor is het krijgen van overmaatse lagers erg moeilijk.
@OP: Je zou kunnen vragen of je garagist kan aangeven welke onderdelen vervangen moeten worden en aangeven zelf onderdelen te zoeken op o.a. de sloop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lagerschalen slijpen???? Hoe verzin je het! Komt in ieder geval NIET uit mijn koker. Verder vond ik jouw antwoord totaal niet onderbouwd waarom er een nieuwe motor in zou moeten.
ik werk nu al een poos bij een garage waar we SEAT/VW/AUDI/SKODA maken en dit probleem komt vaker voor. meestal kunnen we het soms op tijd achter komen bijvoorbeeld bij de nulbeurt (eerste servicebeurt met ongeveer 10km op de teller). wij zijn een groot bedrijf en je maakt het een paar keer per jaar tegen. Ik geloof dat op dit moment er daarvoor een terugroepactie is opgericht dus het word steeds minder omdat dit door de terugroepactie direct,gratis word gemaakt wat word vergoed door de SEAT fabrikant.

dus in het kort gezecht ja maar ze proberen het te voorkomen met een terugroepactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat is het probleem dan? Je benoemd m.i. niet waarom er auto's worden teruggeroepen. Klink als, dat je de klok hebt horen luiden zeg maar. Verder met alle respect en leuk om met je in deze categorie van gedachten te kunnen wisselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt aan de ene kant gelijk ik volg het niet helemaal dit komt omdat ik meestal merk dat er iets fout is, een diagnoserapport print en dit door speel aan een ervaren monteur die úitbouwen motors een "leuker iets" vind dan ik. in ieder geval dacht ik dat er een terugroepactie daar voor was uitgegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) +