Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Seat Altea XL half jaar oud, nu al nieuwe motor,wie herkent dit ?

Ik heb een Seat Altea XL 1.2 tsi (36000 KM ) van eind 2010, de motor is gestopt tijdens rijden en nu blijkt dat er gruis in de motor zit en er moet een compleet nieuwe motor in iemand hier ervaring mee?

Toegevoegd na 17 minuten:
Seat verzorgt de nieuwe motor .garantie. maar toch vind ik het vervelend

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
875

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Om met de deur in huis te vallen: "neen ik heb hier geen ervaring mee". Wat ik wel weet en de laatste tijd hoor, is een z.g. 'kantelende zuiger' . Niet dat de zuiger in je cilinder kantelt maar deze extreem aan de onderkant van de werkzijde slijt. Dit wordt mede veroorzaakt door de constructie waarbij de slag van de zuiger korter is dan de boring (diameter) waardoor de zuiger dus kort moet worden gehouden. Google eens op kantelende zuiger(s). Door deze slijtage ontstaat het z.g. gruis. Hoop je toch een antwoord te hebben gegeven. M.v.g. TX.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. Als er gruis in de motor is gekomen worden alle bewegende delen aangetast en slijten ze snel weg. Als je er niet op tijd mee bent zul je sommige delen moeten laten reviseren (repareren), maar omdat de meeste motoren zulk precisiewerk is is het vaak niet mogelijk te laten repareren (een krukas slijpen op een honderdste overmaat kan nl vaak niet) en moet er een volledig nieuw onderdeel in.
Wat wel kan helpen is dat je zelf sloperijen ed afbelt of zij nog zo'n motor hebben liggen. Dan ben je goedkoper uit dan nieuw. Hoef je hem enkel nog (te laten) inbouwen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DAS TOTAAL GEEN ANTWOORD OP DE VRAAG
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden