waarvoor staat de i bij bmw?

bv. 318i en wat is het verschil met d (bv. 318d)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
10.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Injectie volgens mij, de d staat voor diesel denk ik.

Het beste antwoord

Ha, die Lidepo;

Dat is een overblijfsel uit de tijd dat brandstofinjectie in plaats van (een) carburateur(s) voor benzinemotoren nog iets bijzonders was. Een BMW 320 bijvoorbeeld was al een leuke auto, maar een 320i, dat was pas wat, want die had injectie! Dat was ooit net zo'n toverwoord als 'turbo' later werd. Inmiddels hebben alle BMW's met benzinemotor brandstofinspuiting en gebruiken ze de letters 'd' en 'i' als onderscheid voor diesel en benzineversies. Op zich nog niet helemaal logisch, want diesels hebben per definitie altijd al brandstofinjectie. Benzinetypes zonder extra lettertje en diesels met een 'd' zou dus logischer zijn, maar bij BMW zijn de typeaanduidingen wel vaker niet zo logisch meer.
Grappig detail is dat BMW ook op grote schaal turbo's monteert, maar dat nergens buiten op de auto's vermeldt. Ze zijn blijkbaar erg geschrokken van de negatieve reacties op de vermelding in spiegelbeeld destijds op de 2002 Turbo, hun eerste seriemodel met zo'n installatie. Sindsdien is het woord nooit meer voluit op de auto's verschenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Injectie volgens mij.

Toegevoegd na 4 uur:
De D staat voor een diesel motor trouwens (zoals ik al hat gereageerd maar niet kon toevoegen via de app)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
318i is een injectie motor op benzine 318d is een dieselmotor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Injectie dus. Op de Bmw's die in Duitsland reden stond er vroeger weleens een "E" van einspritzung (of zoiets..).
Zo kon je in het buitenland de uit Duitsland geimporteerde auto's herkennen.
Groeten
Eric