Mag je groot licht voeren in de bebouwde kom?

Voor zover ik weet, is 't verboden om groot licht te voeren in verlichte straten. Echter, er zijn vast ook wel geheel onverlichte wegen binnen sommige bebouwde kommen. Maar misschien is er een aanvullende regel dat 't niet mag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
10.9K

Het beste antwoord

Groot licht mag je alleen 's nachts gebruiken, behalve bij tegenliggers of wanneer op korte afstand een ander voertuig wordt gevolgd. Dus ook fietsers en bromfietsers. Onder deze voorwaarden mag je groot licht binnen en buiten de bebouwde gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat niet iedereen weet dat een fiets ook een voertuig is, vind ik dit antwoord net iets beter dan dat van biertje.

Andere antwoorden (2)

Volgens mij maakt het niet uit waar je rijdt, maar moet je een aantal regels in acht nemen:

- Je mag geen groot licht voeren bij dag.
- Je mag geen groot licht voeren bij het tegenkomen van andere weggebruikers;
- Je mag geen groot licht voeren bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben motor theorie aan het leren, je antwoord klopt helemaal
Volgens mijn weten is het niet toegestaan.alleen dimlicht.
ik doe het zelf ook wel eens,als niemand er last van heeft,en mijn zicht er duidelijk door verbetert wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar stadslicht gaat automatisch aan als je dimlicht aan doet - dus die vraag stellen heeft volgens mij weinig zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
[quote]Volgens mijn weten is het niet toegestaan[/quote]
Ah... En hoe weet je dat? Bron!