Mag je een fietsdrager gebruiken om je reservewiel op te zetten?

Wij gaan met de auto op vakantie en hebben eigenlijk geen plaats meer voor het reservewiel.Nu wil ik er een fietsendrager aanhangen en daar het wiel opzetten ,maar mag dat wel.
Ps het wiel is niet zwaarder als wat de drager mag hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3K

Antwoorden (5)

Het lijkt mij logisch dat dit gewoon mag. Je moet een reservewiel bij je hebben. Vaak genoeg hebben auto's deze achter de autp hangen. Dus waarom niet op een fietsendrager? Denk wel dat het mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit mag niet een fietsendrager is alleen bestemd voor fietsen en niet voor een wiel, je zal zeker aangehouden worden.
Toch proberen om je reserve wiel ergens in te krijgen, anders moet je dat gaan doen langs de weg met de politie.
En een reserve wiel is niet verplicht om mee te nemen, wel handig maar niet verplicht, zoals het eerste bericht doet denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit mag WEL. Mits goed vastgezet, mits de kentekenplaat en de verlichting zichtbaar is.

De definitie "fietsdrager" komt in de wet niet voor. Het betreft een lastdrager.

Nu snap ik wel waarom mensen denken dat het niet mag. De verwarring onstaat adv artikel Artikel 5.18.7 onder d.

Daarin staat vermeld dat indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd.

Sommigen interpreteren dit verkeerd en denken dat je er niets anders mee mag vervoeren. Dat is onjuist. Je mag als er maar 2 fietsen op passen, er niet nog een derde aanknopen.

De verwarring wordt nog groter: Er is zelfs een vaste boete voor, dat je meer goederen vervoerd dan waar de lastdrager is voor geconstrueerd. En daar heb je het al, je kan alleen bekeurd worden als je die goederen waarvoor het geconstrueerd is, het aantal overschrijdt. Een reserveband, daarvoor is hij niet geconstrueerd, dus hoe krom het ook klinkt, die mag je meenemen. Zelfs 3 als het veilig is. Daarvoor is hij zoals ik al aangaf, niet voor geconstrueerd, dus kan je er ook nooit een boete voor krijgen.

Nergens in het artikel wordt gesproken over het feit dat je er niets anders mee mag vervoeren.
Uiteraard moet je dan rekening houden met iedere lading die je meeneemt. Het mag geen uitstekende delen hebben, de lading mag niet loslaten etc etc.

Als jij de reserveband erop monteert op een veilige en dusdanige wijze is dit echt geen probleem.

Let wel: Dit betreft de Nederlandse wetgeving!

Goede vakantie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch minnen he? Pff jammer zonder argumentatie. Ik heb dit zelf ervaren en sterker nog, als de vraagsteller er een boete voor krijgt, zal ik hem betalen.
Het mag wel. Alleen wel zorgen dat die goed vaststaat met stevige spanbanden oid. Ikzelf heb op een fietsdrager ook weleens een rollator vervoerd, die door de vakantiebagage niet meer in de kofferbak van de auto paste. No problem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okay een heleboel moeilijke oplossingen voor een simpel probleem, laat je reservewiel lekker thuis, is in geen enkel land verplicht en rijd even naar de halfords in nederland, auto 5 in belgie of een ander soort van die automaterialenwinkels, loop naar binnen, zoek het rek met de bandenlekspuitbussen (spuitbus gevuld met substantie, die het gat dicht en voeldoende spanning aan de band geeft om naar een bandenzaak te kunnen rijden) reken af en leg bus in het dashboardkastje, probleem opgelost.

nu zullen er mensen zijn die zeggen, ja maar als je dat gebruikt moet je een nieuwe band kopen, dat klopt, maar is een reservewiel niet een verzekering, zeg nu eerlijk als je binnen europa op de harde weg rijd is de kans toch klein dat je lek rijd. je motor van de auto kan ook naar de knoppen gaan en die neem je toch ook geen reserve mee.

als je vaker tegen dit proleem loopt laat de volgende keer run-flat banden leggen als je moet vernieuwen. als je die lek rijd kun je gewoon doorrijden, wel langzamer, zijn iets duurder maar zekerheid betaal je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat is geen oplossing
als je een scheur in je ban drijdt helpt de spuitbus ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ehm waar ga je naar toe met vakantie en wat ga je met je auto doen daar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naar kroatie
en we willen daar enkele dagen rondrijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap dat je het liefs je reservewiel mee wilt nemen maar leg het dan wel vast met een ketting, als je onderweg sanitaire stop wilt maken is hij anders zo weg, vooral in duitsland.
Ik ben vrachtwagenchauffeur en rijd samen met mijn vriendin, wij rijden per jaar zo´n 300.000 km per jaar, en de afgelopen 2 jaar hebben wij 2 keer lek gereden, 1 keer op de trekker en 1 keer op de trailer, in beide gevallen stak er een stalen loodje in wat gebruikt wordt deuren te verzegelen, opgelopen op de plaats waar we laden en lossen. Wij rijden door heel europa tot diep in de binnenlanden van Spanje waar het begrip asfalt niet bekend is. Ook Kroatie is al onze bestemming geweest en de wegen zijn daar goed, als je zorgt dat je banden fatsoenlijk profiel hebben en goed op druk zijn (vooral niet te laag, dan kun je inderdaad scheuren krijgen als je een behoorlijke steen raakt) dan hoef je je weinig zorgen te maken over gaten en scheuren en dan is zo´n busje afdoende. Bij ons in Belgie worden steeds meer en meer wagens zonder reservewiel verkocht, ikzelf heb nog een reservewiel maar het is een RAV4 en daar hoort nu eenmaal een wiel op de achterdeur. om nog even aan te geven, kheb zelfs geen reservewiel op mijn vrachtwagen:)