Kan een brandend waxinekaarsje een auto van binnen voldoende verwarmen bij calamiteiten zoals in een stilstaande file of pech tijdens extreme koude?

Stel, dat dat je met je gezin in een file terecht komt en stil komt te staan. Slaapzakken heb je wel om ieder in te wikkelen, maar het kan langer duren .

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb nog even op Google gezocht., en vond:
ANWB adviseert theelichtjes in de auto mee te nemen in de winter !
Of is dit weer een Hoax !!!!!?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
13.9K

Antwoorden (8)

Nee,dat is te weinig. Wel zou je een nood brandertje erin kunnen zetten (3€ geloof ik ) maar dan zit je wel met koolstofdioxide vergiftiging..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koolmonoxide-vergiftiging zul je bedoelen.
Ook waxinelichtjes zullen op den duur dit probleem geven, nooit proberen te verwarmen met een brandend ding in een kleine ruimte zonder ventilatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt! Bedankt voor de aanvulling! Ik haal ze altijd door elkaar..
1 waxinelampje helpt niet veel .
Dan moet je er een stuk of 3 gebruiken .
En dan wordt de ergste kou wel verdreven .
En als je die lichtjes ziet branden dat geeft ook al een warm gevoel .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Levensgevaarlijk, wat denk je van brand gevaar, zuurstof
tekort, zorg voor voldoende benzine zodat je de motor
draaiende kunt houden, of een hetelucht verwarming welke je op de accu kunt aansluiten, is het best.
Nooit open vuur in de auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja en nee,
Het waxinelichtje kan de auto niet volledig verwarmen. Zelf voel je er niks van. Maar dit waxinelichtje zorgt er voor dat je de vorst buiten de auto houd. Denk hierbij aan het dichtvriezen van de ruiten.

Toegevoegd na 4 minuten:
In een auto zitten trouwens genoeg gaten zodat een koolstofmonooxide vergiftiging niet mogelijk is.
Uit het ventilatierooster komt altijd lucht zelfs als dit gesloten staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker kan die dat verwarmen, dan neem je een terra cotta pot (bloempot met een gat er in zet je op de kop over het kaarsje in notime hebt jij de auto warm . Als je kampeert in een maak je het zo warm , en die is veel groter dan en auto.

Toegevoegd na 9 minuten:
In een tent, bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een waxinelichtje geeft weinig warmte en vereist ventilatie die weer koude binnenbrengt. Wel bestaat er, met name voor vrachtauto's, cabinbeverwarming waarvoor de automotor niet hoeft te draaien. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor de beantwoorders hier die denken dat je koolmonoxide vergiftiging kan krijgen van een Theelichtje.
Voordat dat lichtje jou laat vergiftigen ben je al dood als dat een oorzaak zou kunnen zijn aan het opmaken van de zuurstof door jou zelf.

Het is echt waar dat een schoteltje, een bloempotje en een waxinelichtje de temperatuur een eind omhoog kan krijgen. Je zult het niet behaaglijk krijgen maar het bevriezingsgevaar wordt tegengegaan. EN als je angst hebt draai je 1 keer per uur je raam even 10 seconden een stukje open.

Vroeger hadden de mensen in de scandinavische landen dit allemaal mee.
Echter tegenwoordig hebben zij een standkachelverwarming die de auto een aardige periode warm kan houden.
Maar dan nog in geval van nood is dit ECHT een oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De warmte van een kaarsvlam is vergelijkbaar met de warmte die een mens produceert evenals het zuurstofverbruik en dergelijke. Het zal zeker beter uit te houden zijn als je 5 waxinelichtjes aansteekt en ook nog niet riskant vanwege de luchtverversing. Bij honderd mensen in de auto wordt het knap benauwd dus ook bij honderd theelichtjes.