Verbruikt een auto meer met de airco aan?

of juist met de ramen open en de airco uit, snelheid 100 km/u

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.3K

Het beste antwoord

Ja, de airco en de achteruit verwarming zijn de grootste energievreters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je niet achteruit rijdt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de achteruitverwarming had ik het over
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus niet de verwarming voor de achterruit??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De energievreters zijn dus: de airco en de achteruitverwarming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik mijn auto in de achteruit zet, wordt hij niet (extra) verwarmd.
M.i. bestaat er geen achteruitverwarming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeer duidelijk antwoord en van die achteruitverwarming had ik net als hajete ook nog nooit gehoord.

Andere antwoorden (7)

Je auto zal in beide gevallen meer verbruiken.
fremar
12 jaar geleden
Ja een auto verbruikt zeker meer als je je airco aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herinner me dat onderzoek een poos terug heeft aangetoond dat de airco aan beter was dan ramen open te zetten. In beide gevallen verbruik je meer, maar de airco aan was minder erg dan de ramen open zetten en daardoor de luchtweerstand vergroten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij ook dat airco voordeliger is dan arko (alle ramen kunnen open) ;-) Vanwege de luchtweerstand. +1
Het hangt af van de snelheid van de auto. Bij snelheden lager dan 50 mph (mijl per uur) is het beter je ramen open te doen, bij snelheden hoger dan 55 mph is het beter je airco te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik vroeger een auto van de zaak had, mocht ik een airco nemen in de auto. Most deze wel in 4 jaar afbetalen + 10% van de brandstofkosten betalen. M.a.w. een airco slurpt brandstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verbruik airo +/- 10% extra, open raam +/- 10% extra
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al naargelang het verschil tussen de buitentemperatuur en de gevraagde binnentemperatuur scheelt het veel. Zolang het verschil niet hoger dan 10 graden betreft en je een voldoende krachtige motor hebt, (bij voorkeur een diesel omwille van het hogere koppel),blijft het binnen de perken.
Ongeveer 0,5liter per 100km bij lange afstanden tegen snelwegsnelheden.
Voor korte afstanden en onder de 50 km/u laat je beter een raam open staan.
Heb je evenwel een zwakkere motor en wil je absoluut 18 graden binnen bij 36 graden buiten dan kan het gemakkelijk tot 2 liter verschil oplopen.Maar dat is voor niks nodig en zelfs ongezond.