ik heb een witte ford fiesta trend ECONETIC, ik wil daar zwarte velgen op laten zetten, maar een vriend zei me dat het niet mocht omdat het ECO is ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Dat lijkt mij nergens op slaan, zolang je dezelfde maat velg+band houdt zal er niks aan het verbruik veranderen. Het is ook wel heel sterk dat er een wet zou zijn die dit verbied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanuit de dealer uit mag dat inderdaad niet, bredere banden is meer wegweerstand en meer verbruik, dan zal je auto (waarschijnlijk) niet meer in de uitstoot norm vallen voor bijtelling etc.. Dit word al tijden door auto fabrikanten van zuinige autootjes gedaan, die dingen komen op zwarte noodvelgen binnen en de licht metalen velgen zijn los als "extra".

nu heb ik geen rechten gestudeerd, maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die een boete kreeg vanwege verkeerde velgen (tenzei ze een x aantal cm aan de buitenkant uitstaken), geen enkele agent kent verder al die maten uit zijn/haar hoofd, en bij keuringen word er naar de uitstoot bij stationair gekeken (dus geen weg weerstand) dus al zou het niet mogen (wat belachelijk maar ook begrijpelijk is vanwege gebruik/bijtelling toeslag) dan moeten ze er maar net naar kijken, het zien, en het verstand ervan hebben dat het niet mag..

tegen die tijd is je auto denk ik een jaar of 15.. \

heb trouwens even gegoogled maar heb nergens gevonden dat het niet mag.

trouwes zwarte velgen onder een witte auto.. goed bezig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Maikel1990;

Er zijn gevallen bekend waarbij geleasete auto's door bredere wielen en banden een theoretisch hoger verbruik kregen en daardoor formeel niet meer onder de regels voor gunstige fiscale bijtelling zouden vallen. Sommige dealers weigeren om die reden bepaalde modellen met andere dan standaard wielen af te leveren. Maar niemand bij de belastingdienst gaat al die auto's controleren op hun daadwerkelijke verbruik in de praktijk, want dat wijkt sowieso altijd sterk af van de opgegeven getallen. De invloed van de rijstijl is bovendien veel groter dan die van iets bredere wielen. En als je zelf eigenaar van de auto bent hoef je je helemaal nergens druk over te maken, want je hebt immers geen contract afgesloten waarin je verboden wordt iets aan de auto te veranderen.