heb online geboden op een ambulance, moet ik alle stickers en opvallende kenmerken verwijderen voor ik de weg op mag??

het is nog een compleet bestickerde (in recente kleuren)ambu, incl blauwe lampen en sirenes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Het beste antwoord

Ja, je moet de stickers verwijderen.
Alleen de ambulancesector mag gebruik maken van de ambulancestriping. Derden mogen zonder toestemming van het ministerie van BZK geen gebruik maken van de ambulancestriping. je dat toch dan is er sprake van inbreuk op een merk en/of auteursrecht van de Staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De sirenes en lampen moeten er in elk geval vanaf, gezien je deze kleuren niet mag voeren. De stickers weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je bent verplicht een verklaring te ondertekenen waarmee je je verplicht dat te doen. Er mag wel één kleur op de auto aanwezig blijven qua bestickering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is in Nederland verboden om een zwaailicht op je auto te voeren. Daar zijn een aantal uitzonderingen op voor bijvoorbeeld werkverkeer en voorrangsvoertuigen. Wat wel mag is de blauwe kappen van de lampen laten zitten. De 'Ambulance' tekst moet je er ook afhalen. De rest van de strepen mag je laten zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee blauwe lampen en meertonige sirenes zijn alleen voor opsporingsambtenaren - wel kunnen particulieren onbezoldigd opsporingsambtenaar zijn zoals alle spoorwegmachinisten/conducteurs dat ook zijn maar ook veel rayonjagers en zelfs rattenvangers.

Wat de striping betreft: deze zijn bij het merkenbureau gedeponeerd en onbevoegd gebruik word je voor de rechter gedaagd in een civiel geding dat meestal op een schadevergoeding voor "economisch delict" uitdraait. Die boetes zijn tamelijk hoog: reken op minstens e.60.000,-

Voorts staan dienstauto's op zg. 'Grijs kenteken' wat betekent dat er nog nooit bpm over was betaald en daarvoor krijg je als particulier over het betaalde bedrag nog een accijnzennaheffing van het belastingkantoor thuisgestuurd.
Toch heb ik wel een huisartse in een maatschap meegemaakt die zelf zo'n ding kocht maar erin rijden mocht ze niet zelf, dat doet een beveiliger voor haar. Kortom, niet alles is meteen kommer en kwel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blauwe lampen mag je niet op een auto hebben, dus die moeten eraf. De sirene mag je niet gebruiken maar hoef je niet te verwijderen. De striping van politie, brandweer en GGD is auteursrechtelijk beschermd, dus daar zou je een gedeelte (kleur) van moeten verwijderen. Zie het pdf-je voor het "juridische antwoord"