Kunnen we overstappen naar een systeem met minder stoplichten en meer mini rotondes zoals ze dat in Engeland hebben?

Er komen steeds meer stoplichten , en vaak is er bijna geen verkeer, zoals bij stille zijstraten die op een grote weg uitkomen .
Maar in Engeland zijn veel minder stoplichten omdat al het verkeer over mini rotondes wordt geleid . Vaak zijn dat gewone kruisingen waar een rotonde symbool op is geschilderd. En het werkt , autos op de rotonde krijgen voorrang en het verkeer rijdt veilig met langzame snelheid de minirotonde op en af .

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

persoonlijk heb ik de indruk dat er juist steeds meer rotondes bijkomen en als fietser ben je op die dingen je leven niet zeker. (auto's die nog even voor je langsschieten ) Er is wel onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van beiden zie link het één of het ander is afhankelijk van de situatie per locatie Toegevoegd na 1 minuut: Uit het oogpunt van veiligheid is het ombouwen van een normaal, ongeregeld kruispunt tot een rotonde altijd een verbetering. Op een rotonde liggen de snelheden lager, waardoor zowel het aantal als de ernst van letselongevallen afneemt. Wel bestaat op rotondes nog steeds het risico van voorrangsfouten. Ook vergt een rotonde ruimte die er niet altijd is. Verkeerslichten zijn dan een goed alternatief. In tegenstelling tot een kruispunt met verkeerslichten telt een rotonde namelijk twee punten waar links afslaand verkeer elkaar hindert.

Bronnen:
http://www.astrin.nl/Smartsite.shtml?id=63500

Niet alleen in Engeland werkt het beter, maar in veel meer landen zie je dat overgestapt wordt naar rotondes, en dat werkt veel beter dan stoplichten. Er is een snellere doorstroom van het verkeer. Het probleem in Nederland is, dat er zoveel fietsers zijn, wat in andere landen veel minder is.

Bij mij in de stad worden aan de lopende band kruisingen (met en zonder stoplichten) vervagen door rotondes en verkeerspleinen, en ik moet zeggen dat dat de doorstroming aanzienlijk bevorderd. Ook op andere plaatsen waar ik regelmatig kom valt me de toename van het aantal rotondes op. Ik denk dat het dus al gebeurd. Dat een rotonde op een bestaande kruising schilderen ken ik niet en klinkt briljant ; een stuk minder wegwerkzaamheden in elk geval. Daar zouden ze wat mij betreft ook wel eens proeven mee mogen doen.

Je nadert nog genoeg kruisingen waarbij je je afvraagt waarom ze daar nog geen rotonde hebben aangelegd. Maar in de praktijk is het natuurlijk niet altijd simpel om daar een kruising voor open te breken. Je moet daar wel de ruimte voor hebben. Het vrachtverkeer heeft daar vaak veel problemen mee en bussen ook.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100