Zijn er regels waaraan de verlichting moet voldoen als je zelf achteraf Xenon verlichting in een auto inbouwt?

b.v. automatische hoogteverstelling, sproei-installatie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

Bij Alle auto's die vóór 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet mag achteraf xenon worden ingebouwd. Dit is 100% legaal en ook geen APK-afkeur.
Voor auto's die vanaf 1 januari 2007 tot heden op kenteken zijn gezet gelden strengere regels voor het achteraf inbouwen van xenon verlichting. Deze auto's moeten voorzien zijn van automatische hoogteregeling. Dit om het verblinden van tegenliggers te voorkomen. De hoge lichtopbrengst van xenonverlichting kan namelijk verblindend zijn voor medeweggebruikers. Deze automatische hoogteregeling zorgt ervoor dat bij het anders beladen van je auto de lichtbundels automatisch worden gecorrigeerd.

Ook dienen de auto's die vanaf 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet voorzien te zijn van een koplampreinigingsinstallatie (koplampsproeier). Hierdoor blijven de koplampen schoon en ontstaat er geen verblindend strooilicht.

Bovenstaande punten worden trouwens niet gecontroleerd tijdens de Apk en zijn dus geen afkeur.

Maar bezit je dus een auto die voor 1 januari 2007 op kenteken is gezet dan hoef je per definitie niet aan deze strengere regels te voldoen.

Volgens de RDW:
"Auto's die af fabriek met xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor het later inbouwen van xenonverlichting gelden deze regels niet. De rijksdienst voor het wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld verandert na de inbouw van xenonverlichting niet omdat het brandpunt van de xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft."