Hoe werkt de berekening van nummerbordplaten

Sommige mensen kunnen aan het nummerbord van een voertuig het bouwjaar van berekenen.
Hoe werkt die berekening?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Het beste antwoord

De lettercombinaties worden in reeksen uitgegeven die logisch op elkaar volgen. (klinkers worden in het algemeen weggelaten)

De letters worden op de kentekenplaat als een soort van getal naar boven tellend gezien: net als bij getallen van gewone cijfers de meest significante digit links, de minst significante rechts. Voorbeeld: op RY en RZ volgt TB, TC, TD, TF.

De reeks "getallen" kun je als een lange lijst zien, de overgang van de ene combinatie op de andere gebeurt als alle cijfergetallen bij de lettercombinaties uitgegeven zijn.
Dat zal in het algemeen niet precies samenvallen met nieuwjaarsdag, dus van elke overgang op een nieuwe combinatie is een bepaalde datum bekend.
Als je die lijst weet, dan weet je in het algemeen de ouderdom van dat voertuig.

Bepaalde voertuigen hebben eigen beginletters die niet voor andere voertuigen gebruikt worden:
B, V of A als beginletter van bedrijfswagens (grijs kenteken)
M voor motorfietsen, ZZ voor zwaar transport.

Veel mensen onthouden het kenteken en aanschafdatum van vorige voertuigen die ze bezaten, dus als ze een kenteken zien waarvan de beginletter in de letterreeks ongeveer overeenkomt met de beginletters van een van hun vorige auto's dan weten ze dat de auto met dat kenteken dus ongeveer even oud moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet als het ware rekenen met de lettercombinatie zoals ik hierboven probeer uit te leggen.
Verder moet je dan globaal weten welke combinaties in welk jaar uitgegeven zijn, dan kun je met de rekenmethode achterhalen of een bepaalde combinatie ouder of jonger is dan de combinatie die je wel weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft dus niet alle combinaties uit je hoofd te leren, één combinatie aan het begin van elk jaar is al een goede benadering om praktisch feilloos de ouderdom van een auto te voorspellen.

Andere antwoorden (1)

Door te kijken naar de letters die voorkomen in het kenteken, deze zitten op alfabetische volgorde.

Een kenteken met bijvoorbeeld 10-ZN-GJ zal uit 2008 komen, omdat het nog het oude kenteken is en ZN in dat jaar is uitgegeven.

Wij hebben sinds anderhalve week een nieuwe auto, de letters hiervan zijn RHZ. Je kunt er dus vanuit gaan dat auto's met het nieuwe kenteken (2 cijfers, 3 letters, 1 cijfer) waarbij de letterreeks met een R begint vrij nieuw zijn.

Toegevoegd na 42 seconden:
Het komt overigens puur voort uit ervaring, ik weet bijna altijd wel uit welk bouwjaar een bepaalde auto komt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Uitzondering hierop is overigens het kenteken waarbij de letter met een V begint, dit zijn auto's met een 'grijs kenteken' (de kentekens zijn nog steeds geel van kleur, maar ze noemen het grijs kenteken). Dat zijn bedrijfswagens.

De nog oudere kentekens (4 letters, 2 cijfers of 2 letters, 2 cijfers, 2 letters) zijn ook op alfabetische volgorde, alleen is het type kenteken met 2 cijfers in het midden ouder dan de kentekens met 2 cijfers op het einde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ZN heeft ook niet direct iets met 2008 te maken, maar ik weet dat ZN uit 2008 komt. XS bijvoorbeeld is dus ouder dan ZN. (XS is 2007). Je kunt zonder ervaring niet weten welke letters voor welke bouwjaren staan, je kunt het wel leren. De logica zit hem in de alfabetische volgorde. Een kenteken dat begint met een S is weer ouder dan een X (S is 2005/2006). Als je naar www.autoweek.nl gaat, kun je aan de rechterkant eens wat kentekens intypen en zien uit welk jaar dat kenteken komt. Maar dat je zonder ervaring niet weet dat ZN uit 2008 komt, is begrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.rdw.nl/nl/particulier/Pages/default.aspx En daar zie je aan de rechterkant wat het laatst uitgegeven kenteken is, die van ons is dus anderhalve week oud en heeft RHZ. Inmiddels is RKR dus al uitgegeven, dat zit verder in het alfabet en is dus nieuwer dan die van ons.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met Duitse kentekens kan dit overigens niet. Bij Duitse kentekens mag de koper een deel van het kenteken zelf kiezen, het andere deel staat voor de provincie waarin dat kenteken is uitgegeven. Hoe dat systeem tot in detail in elkaar zit weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duitse kentekens: eerste letter(s) geeft Landkreis aan, iets kleiner dan provincie, eigenlijk meer regio.
In het algemeen: hoe meer letters, hoe kleiner de Landkreis. B = Berlin, BN = Bonn , NOH is Nordhorn, etc. etc.
De andere letters en cijfers worden willekeurig uitgegeven, maar als een auto gesloopt wordt dan komt het nummer opnieuw in omloop.
Ik dacht dat je er wel voor kunt kiezen om je kenteken op een nieuwe auto over te schrijven, maar dat weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@koosknip: Ik geloof je zo, ik zou het wat betreft Duitse kentekens niet weten. Maar dat het niet inherent staat aan het bouwjaar van de auto wist ik wel.