Hoe kan het dat mijn benzine verbruik wisselt als ik autorijd met de cruisecontrol aan?

Regelmatig rijd ik met de cruisecontrol aan. Toch kan ik lezen dat het benzineverbruik wisselt ondanks dat ik geen andere factoren zoals tegenwind zie. Hoe kan dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je ziet soms niet dat de weg een beetje berg op of berg af gaat (vals plat noemen ze dat), je auto geeft dan ongemerkt een beetje gas bij of neemt gas terug, zonder dat je het in de gaten hebt. Een weg is namelijk nooit volledig vlak. Vandaar dat het benzineverbruik wisselt. Ook als je ingehaald wordt door een andere auto of je hebt een tegenligger, dan kan dat in het benzineverbruik schelen.

Je brandstofverbruik is ook nog gerelateerd aan de temperatuur en luchtdruk. Toegevoegd na 13 minuten: De temperatuur kan wel 10% schelen. Zie: http://www.helium.com/items/241291-why-cars-get-better-gas-mileage-in-warm-weather Daar staat tegenover dat je airco wat harder moet werken. En dan zijn er nog effecten waarvan ik niet weet of ze meetbaar zijn, zoals dat warmere lucht minder weerstand geeft, en dan zijn barometrische druk en luchtvochtigheid van invloed op je brandstofmengsel, ik kan zo snel niet vinden hoe groot die invloed is.

De crusecontrol houdt de snelheid constant, maar niet het brandstofverbruik. De hellingshoek waaronder je rijdt kan wisselen, voorbijkomend verkeer, andere wegbekleding, geluidswallen, allemaal oorzaken die de gasklep kunnen beinvloeden en daarmee het verbruik. Niet de snelheid!

andere variabelen: samenstelling vrandstof, zuiging ander verkeer, bandendruk, belading, raam open of dicht, airco aan uit, radio aan/uit

Ik heb een primitief soort 'cruisecontrol' in de (oude) auto, die feitelijk niet meer doet dan het gaspedaal precies op een bepaalde stand vasthouden. Heerlijk bij echt lange ritten. Maar......hoewel mijn brandstofgebruik exact gelijk blijft (althans, bij benadering) is dat met mijn snelheid beslist niet het geval. Helling af ga ik beduidend harder, helling op zachter, andere soorten wegdek maken verschil, wind, passanten en tegenliggers, vrijwel alles heeft invloed op de snelheid, soms groot, soms klein. Maar hoewel je er wat aan moet afstellen nu en dan ensoms wat gas bijgeven, blijft het een prettige accessoire. Bij een echte cruisecontrol gebeurt natuurlijk het omgekeerde ; de snelheid blijft gelijk, terwijl het brandstofverbruik wordt aangepast aan al die honderden kleinefactoren die je brandwstofverbruik, rolweerstand, luchtweerstand etc. beinvloeden. De kans zit er dus dik in dat er op het brandstofverbruik tijdens cruisecontrolgebruik geen peil te trekken is ; hooguit kun je gemiddelden ontdekken die verschillen met een lange voetbediende rit.

heuvel op gaan, 1 of meer ramen open, mischien heb je handmatig gas bijgegeven en vergeten door te schakelen naar volgende versnellig (heb ik wel `s gehad en de radio strond wat harder zodat ik het nog niet eens meteen opmerkte haha ;)) het kan met verschillende dingen te maken hebben of er is wat aan de hand en verandert het weer als je hem hebt laten resetten?

Cruisecontrol houd je snelheid constant, dat houd niet dat je gaspedaal altijd hetzelfde staat. Als de weg bijvoorbeeld een klein beetje omhoog loopt, moet er meer gas worden gegeven om dezelfde snelheid te behouden. Andersom natuurlijk ook, als de weg iets afloopt, hoeft de cruisecontrol minder gas te geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100