Kan ik een kapotte startmotor zelf repareren?

Vanmiddag wilde mijn auto niet meer starten maar mijn lampen en autoradio deden het nog wel. De ANWB is geweest en nu blijkt het de startmotor te zijn. Kan ik dit zelf maken en waar kan ik een startmotor kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
19.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben redelijk handig en heb nog meer doorzettingsvermogen! :-)
En anders ook nog handige handjes in de fam! Dus dat moet dan goed komen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb net de sloop gebeld en ze hebben er waarschijnlijk een liggen! Dus bedankt voor je antwoord, moet nu goed komen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht ie het weer eens niet doen: een"goed gerichte"klap met een hamer op de startmotor (als je er bij kunt tenminste), wil ook nog wel eens helpen. Meestal blijft het anker "hangen" en die wil door de klap nog wel eens losschieten. Maar dat is alleen voor nood uiteraard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat heeft de man van de ANWB ook gedaan, ben daardoor thuis gekomen! Vraag me af hoe vaak ik daar nog mee kan starten!

Antwoorden (5)

Als je de vraag hier al stelt denk het niet.. Vraag een bekende of ie er verstand van heeft en laat die het doen. Of naar de garage.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theoretisch kun je het zelf maken, eerst de startmotor maar eens demonteren (moet toch gebeuren) en dan kijken wat er aan de hand is.
Wellicht zijn de koolborstels versleten, het is niet duur om die vervangen.

Toegevoegd na 2 minuten:
vergeet NIET bij het demonteren eerst de accuklemmen te ontkoppelen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er naar gekeken en ik kan er makkelijk bij, kwestie van alles losmaken, nieuwe startmotor erin, alles weer vastzetten?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar komt het wel op neer ja, maar nogmaals vergeet niet de accu te ontkoppelen!! Of het allemaal makkelijk is ligt heel erg aan het merk en type van de auto.
Je zegt dat je er makkelijk bij kunt. Als je dan verder gewoon een nieuwe startmotor erin wilt zetten, dan lijkt me dat niet zo'n probleem. Gewoon opletten dat je de nieuwe precies zo plaatst en precies zo weer aansluit (wel eerst de accu loskoppelen). Er kan je niks gebeuren, dus je kunt het altijd proberen. Lukt het niet, kun je altijd nog de garage bellen.

Onderdelen koop je bij de onderdelenzaak. Ik weet niet waar je woont, maar als je even googlet op "auto-onderdelen " dan vind je er vast wel een.

Of je koopt 'm online, bijvoorbeeld bij:

http://www.mijnautoonderdelen.nl/

Toegevoegd na 1 minuut:
Of bij een sloper. Soms moet je 'm zelf eruit halen, soms hebben ze 'm zo op de plank liggen. Als je al een oudere auto hebt, zou ik zelf naar de sloper gaan. Als je auto nog vrij nieuw is, dan zou ik een nieuwe kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, je startmotor word aangestuurd door'n startrelais wat je moet horen 'klikkenáls je probeert te starten !
Doetie geen klik is je startrelais kaput en helpt onderstaande niet !
Je startmotor zit meestal onderaanje motorblok in de vorm va'n cilinder .
Vaak helpt het om'n ferme,goed gerichte tik met'n hamer te geven op't huis v/d startmotor !
Bij mijn auto kon ik dan in't begin weer 20x starten 4dat ik weer moest tikken !!
Langzaam ging't bij mij naar elke start 'n dreuntje !
Bij de sloop 'n andere startmotor gehaald en 't probleem bleef bestaan,2xgeruild en geen verbetering,uiteindelijk 'nieuwe en nog steeds diepe ellende !!
Bij oudere auto's is de oorzaak van dit probleem en vele anderen,het maar niet willen starten in mijn geval was en is heel vaak slechte of geen massa verbinding van het motorblok en al zijn opgebouwde componenten en het chassis oftewel de min van je accu !
Trek of laat't doen ; een extra massa draad !
Controleer je massa aansluiting op je batterij en vooral ook op je chassis vaak ergens in de buurt van je accu immers de min kabel is zo kort mogelijk want je chassis moet normaalgesproken de rest doen !
Dit bevestigingspunt van de min v/d batterij op het chassis moet niet roestig zijn en moet in goede verbinding zijn met je motorblok (Roest en plamuur geleiden niet!) !!
Daar zit'm dus de kneep,teveel roest , gerepareerde en vele jaren vuiligheid bij de motorblok ophangpunten ic. chassis maakt dat de geleiding van de min/massa steeds minder word en uiteindelijk de oorzaak vormt van velerlei elektronische problemen!
Uiteindelijk gaat ook alle elektronica eraan of in ieder geval de gevoelige delen zoals boordcomputer en ontsteking !
Dus accupolen en klemmen na schoonmaken,invetten met zuurvrije vaseline beetje kopervet op de klem doen (verbinding klem/kabel controleren)en goed vastzetten !
Beetje dikke enkele kabel opzoeken aan de ene kant goede verbinding met je accu minpool maken en goed met je startmotor verbinden doet't weer vet en reageert tie goed verbinding permanent maken en netjes wegwerken zodat kabel niet smelt of veel te heet word !
Sowieso kan't echt geen kwaad een xtra massadraad te leggen voorkomt een hoop vage ellende en voorkomt voortijdig opgeven van elektrieke komponenten !
Typisch is dat dit probleem heel vaak met de startmotor zich openbaart want die heeft tijdens 't starten allejesusveel massa nodig en trekt te weinig vaak als eerste niet of heel slecht en zeker niet erg lang!!
Succes !

Groet Simon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder omwegen de beste manier om dit op te lossen is met de auto naar een inbouwstation te rijden en e.e.a. te laten doormeten.

Als b.v. een dynamo niet voldoende oplaadt dan krijgt de startmotor niet de juiste spanning in het startrelais.

U kunt veel zelf doen oa koolborstels vervangen etc,
maar heeft u het juiste component te pakken?
(startmotor of dynamo?)

Een ruildynamo of ruilstartmotor is niet zo duur, en bij
de autosloperij heeft u de kans dat u meerdere keren heen en weer moet pendelen om eindelijk een werkend product te vergaren, maar dan kan het zonder meting ook daar niet aan gelegen te hebben.

Dus ff gewoon naar de specialist voor wie het dagelijkse kost is.

Overigens als uw lichten en radio het doen, dan wil dat nog niet zeggen dat uw accu het juiste vermogen heeft.

Dan zou u ook nog in de verleiding komen om een nieuwe accu aan te schaffen.

Wat is wijsheid?
Bronnen: