Wat kost het om een electrische auto op te laden?

Een volle tank kost ongeveer 80 euro. Daar rijd je dan zo'n 800 km mee. Met een volle accu van de electrische auto rijd je ong 350 km. Maar ben benieuwd wat je dat dan zou kosten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.6K

Het beste antwoord

Dat ligt er aan wat voor een elektrische auto je hebt. Stel er zit een accu in van 5 kWh (oftewel, 1 uur 5000 watt), dan kost dat zo'n 1 euro aan energie. 1 kWh kost grofweg 20 cent namelijk. Stel er zit een accu in van 20 kWh, dan kost dan ongeveer 4 euro om op te laden. Vaak kan je bij de specificaties van je auto wel lezen wat de capaciteit van een accu is. Let er wel op dat de meeste elektrische auto's hybride zijn en dus ook een benzinemotor gebruiken naast de elektromotor. Je betaald dus ook een beetje aan benzine ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Geloof dat het ongeveer op een kwart van de kosten gaat uitkomen tov benzine, beetje afhankelijk van de te verwachten levensduur van de dure accu's.

Zelf rij ik op alkohol (e85) en dat kost net over de grens 1,- Rijdt ongeveer 30% minder zuinig, maar het is dan uiteindelijk toch 25% goedkoper dan benzine. Ook bijna co2 neutraal :-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel dat je 100 km/h rijdt, dan moet de motor ivm luchtwrijving ongeveer 8 kW leveren. Over 350 km is dat dus 28 kWh aan energie. In praktijk zal dit door verliezen iets hoger zijn, meer richting de 35 kWh, wat neerkomt op 7,- aan elektriciteitskosten. Hiermee rijdt je auto dan € 1 / 50 km, een stuk zuiniger dan de € 1 / 10 km van benzine of € 1 / 12.5 km van alkohol. Helaas moet je hierin de extra kosten van de accu levensduur berekenen, vandaar mijn schatting van ongeveer 3 keer zo goedkoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel 4 keer :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh wauw! Dat is interessant, wat moet ik doen om mijn autootje op alcohol te laten rijden? Enneee.. geen alcohol achter het stuur waarschijnlijk :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een niet al te oude benzine auto nodig. Sommige zijn hiervoor al meteen geschikt (bv flexifuel motoren van ford/volvo), anderen kun je laten ombouwen. Dat kost rond de € 500,-
Hier staat veel meer info (Duits):
http://www.e85.biz/index.php?page=75
Op het journaal toen men elektrische auto's aan het promoten waren zeiden ze dat je ongeveer 200 à 300 km kon rijden met een volle tank van ca. €3.
Opladen zou ongeveer 7 à 8 uur duren.

Accu's worden natuurlijk wel verbeterd, maar dit gaat nog niet echt snel. Als je bijvoorbeeld op vakantie wilt met je elektrische auto kun je beter niet te ver weg gaan, want door om de 300 km 8 uur op te moeten laden ben je wel heel wat tijd kwijt.

Maar met het geld dat je bespaard met tanken kun je makkelijk een alternatieve manier van vervoer regelen om mee op vakantie te gaan. Van het geld dat je bespaart kun je bijvoorbeeld makkelijk een keertje een gewone benzine auto huren of met de trein gaan voor een lange reis.

Even samengevat: Een volle tank kost ca. €3,-