ik ben geflits bij een rood stoplicht, echter ik was al aan het remmen en wist voor het kruispunt te stoppen. Moet ik nu de boete betalen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
11.6K
Kimath
13 jaar geleden
Dan reed je volgens mij ook veel te snel, anders had je makkelijk kunnen stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm..
Als je binnenkort een brief thuis krijgt, dan weet je het al. wij(mijn vader,gezin en ik) zijn zó vaak op snelwegen geflitst.
In frankrijk, België,Spanje...maar hebben nooit een brief thuis gekregen of een boete moeten betalen :p

Antwoorden (8)

Het ligt er dan aan *waarvoor* je bent geflitst. Lees de boete dus goed!

Als je bent geflitst voor te snel rijden, dan moet je de boete betalen. Je bent dan weliswaar op tijd gestopt, maar voordat je remde reed je domweg te snel.

Als je bent geflitst voor het door rood rijden, hoef je niet te betalen. Op de foto sta je immers nog vóór de stopstreep.

Dus goed lezen zodra je post krijgt...
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het laatste klopt niet. De detectielussen bevinden zich NA de stopstreep.
Bovendien worden er altijd 2 foto's gemaakt met 1 seconde ertussen. Zodat men kan zien en bewijzen dat men reed en niet stil staat.
Bij een roodlichtcontrole wordt voor zover ik weet altijd 2 keer na elkaar geflitst zodat men kan bewijzen dat je daadwerkelijk bent doorgereden. Wanneer je dus op de 2e foto voor stilstaat ipv ergens middenop de kruising, dan zul je geen voorstel toegezonden krijgen. Wanneer ze dat wel doen sowieso eerst de foto's opvragen en kijken wat ze hebben, dan kun je daarna altijd nog bezwaar aantekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voorbij de witte stopstreep was, dan ben je strafbaar dus zul je de boete moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt altijd 2 x geflitst. Als de positie van de auto op foto 2 nauwelijks verder is dan op foto 1 wordt geen bon uitgeschreven. Als op foto 2 te zien is dat je bv al halverwege het kruispunt bent wel, dan ben je duidelijk en bewijsbaar door rood geknald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vrij simpel; Je MOET stilstaan VOOR de stopstreep.
Sta je dat (en dan wordt je niet geflits) geen boete.

Tegenwoordig zijn het bijna allemaal gecombineerde flitsers roodlicht en snelheid.
Het is technisch bijna niet haalbaar dat als je op snelheid geflitst bent dat je dan nog voor de stopstreep stilstaat.

Nu maar even afwachten wat (en of) voor beschikking je krijgt thuisgestuurd.
Ik ben ook wel eens geflits en heb er nooit wat van gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De detectielussen voor de camera bevinden zich NA de stopstreep. Als je dus bent geflitst, ben je dus DOOR rood heen gereden en dan gestopt.

Je hebt kans dat je GEEN bekeuring krijgt. Want er worden altijd 2 foto's gemaakt met 1 seconde ertussen. De 2e foto wordt gebruikt om te bewijzen dat je echt doorgereden bent.
Als op die 2e foto blijkt dat je niet veel verder bent gekomen dan op de 1e foto, dan zal je waarschijnlijk geen bekeuring krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het zo lees dan ben je een ,op het laatste moment remmer.Ja ,je had tijd om wat eerder te gaan remmen,immers het ORANJE lampje, brandde al eerder.
Maar inplaats van remmen,nee meneertje geeft gas,ja dan brand jij je en dan mag je op de blaren zitten.
Maar als je een beetje geluk hebt,en je sttat niet met je voorwielen over het witte streepie,dan is er niks aan het handje.Anders word het dokken.En dat is dan je eigen schuld,had je bij oranje/geel maar eerder moeten remmen.
Haastige spoed is zelden goed.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je mag ook zeggen ;het middelste lampie.Voor de gen die kleuren blind is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moraalridder.
Je moet stoppen voor de stopstreep. Doordat je tweemaal geflitst wordt zal duidelijk waarneembaar zijn dat je stil bent komen te staan. Is dit binnen de marge van het flitsvak dan zal je geen boete krijgen, kom je buiten het flitsvak tot stilstand wordt dat gezien als een overtreding en krijg je een accept thuis. uiteraard kan je dan nog in beroep gaan.