Als je in een auto zit en je gaat sneller dan het licht; wat gebeurt er dan als je de koplampen aan doet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Antwoorden (8)

dan kan je ze net zo goed uitlaten DUH
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat weten we niet, aangezien we nog niet sneller kunnen dan het licht. Voor zover wij weten is het licht het snelste wat er is. Bovendien is het ook nooit mogelijk met een auto zo snel te gaan, want een auto heeft massa en voor de snelheid van het licht moet de massa 0 zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt niet sneller dan het licht, zie de speciale relativiteitstheorie. Dit zou oneindig veel energie kosten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
stel dat het mogelijk is.
dan zou het licht van je auto een beginsnelheid hebben van sneller dan het licht tel die op bij de snelheid van het licht en je zult zien dat het licht van je auto nog steeds voor je uit straalt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben geen natuurkundige, ik weet er zelfs bijster weinig vanaf, maar mij lijkt dat als je zo snel rijdt, je het licht van je koplampen al een beginsnelheid geeft. Hierboven op komt nog eens de snelheid van het licht dat uitstraald, dus zal het nog steeds naar voren uitstralen...

Of praat ik nu pure onzin?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het al mogelijk zou zijn sneller te reizen dan het licht, kan je je koplampen net zo goed uit laten.
Vergelijk het met een straaljager die sneller dan het geluid vliegt. De piloot hoort het geluid dat binnen zijn cockpit wordt geproduceerd, en het geluid dat wordt doorgegeven door materialen van het vliegtuig wel. Hij kan echter niet het geronk van de motoren horen zoals dat op de grond te horen is. Ook kan een tegemoetkomend vliegtuig hem niet horen.
In het geval je sneller zou gaan dan het licht, zou een tegemoetkomend vliegtuig jou niet eens zien. Koplampen aan of uit maakt dan natuurlijk ook niet uit.

Maar wat de natuurkundige reactie is van de ophoping van energie als gevolg van het aanzetten van je koplampen, dat weet denk ik niemand. Het is namelijk niet mogelijk om dit te onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan gaan de tegenkomende rijders verblinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het licht zou naar achter toe schijnen, dus naar je toe gericht.

Aangezien daar een reflector zit (spiegel) kaatst het weer terug. Maar omdat het licht niet meer voorwaarts kan, zal de temperatuur oplopen en uiteindelijk de reflector doorbranden.