Verbruik je meer brandstof (auto) met het gebruik van verwarming, verlichting, oplader of ruitenwissers?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De dynamo draait wel altijd mee. Als hij geen stroom hoeft te leveren loopt hij met zeer weinig weerstand en naar mate er meer stroom gevraagd wordt neemt de (draai)weerstand toe wat dus extra brandstof kost. Vroeger kon je dit mooi merken als een auto stationair liep en je zette het licht aan ging hij langzamer stationair lopen door de weerstand van de dynamo. Tegenwoordig wordt het toerental geregeld door de ECU die de toerenval direkt compenseert.

Ja, want je dynamo Moet dan bewegen, maar dit is eigenlijk niet merkbaar op een volle tank!

denk het niet.een dynamo leverd altijd 13 volt ofzo dacht ik. denk niet dat het je brandstof kost want dynamo draait immers altijd op de multiriem

Het maakt inderdaad een miniem verschil ... hoewel miniem altijd relatief is. Als je 200000 km met je airco op rijdt zal je veel meer verbruikt hebben dan zonder. Toegevoegd na 8 minuten: Dat geldt in mindere mate voor de verwarming of ruitenwissers. De lichten zouden ook wel een verschil kunnen maken, omdat deze toch aanzienlijk meer energie verbruiken. En die energie moet van de batterij komen, die dan weer door de motor (simpel uitgelegd) wordt gevoed. En de motor draait dan weer op brandstof. Het mooiste voorbeeld is eigenlijk te zien als je een andere motor start met behulp van startkabels. Op de moment dat je de andere wagen start zal de jouwe trager beginnen draaien. Gewoon omdat de startmotor van die andere wagen energie vraagt.

Jazeker, energie is niet gratis en voor niks en het moet ergens vandaan komen. Alles wat je van je elektrisch systeem gebruikt zal je uiteindelijk iets meer brandstof kosten.

Je verwarming gebruikt geen extra energie. Je auto wordt verwarmd met motorwarmte die anders naar de buitenlucht wordt afgevoerd. De ventilator om die warmte de de cabine in te krijgen gebruikt wel stroom, en dus een minieme hoeveelheid brandstof. Ik heb zelf alleen verschil in verbruik gezien bij airco's. Die gebruiken zoveel energie dat je dat ook echt merkt.

Reken bij normaal gebruik van verlichting, ventilatie en radio e.d. op een meerverbruik van 2 %. Het gebruik van apparatuur verhoogt het brandstofverbruik. De grootste brandstofverbruiker is de airco. Op half vermogen neemt het brandstofverbruik toe met 3 tot 10 procent. Gebruik je de airco vaak, kan dat leiden tot een meerverbruik van 25 procent. Reken bij gebruik met beleid op gemiddeld zo'n 10 procent meer brandstofverbruik. Goede tweede is de achterruitverwarming: 3 tot 5 % meer brandstofverbruik. Dus: ruit schoon: achterruitverwarming uit. Nog meer "brandstofslurpers": * De blower (de aanjager) van de verwarming. * Zware muziekinstallaties. * Ramen voorportieren half open: 10 %. * Skiboxen en imperiaals: tot 40 %. * Open schuifdak bij 100 km/u: 6 %. * Belading: elke 10 kg extra gewicht zorgt voor 0,1 liter meerverbruik per 100 km. Ook een onjuiste bandenspanning kan het verbruik nadelig beinvloeden, evenals slecht (uitgesteld) onderhoud.

Mooie lijst van BraBart. Wat aanvullingen op de effecten per item. De airco ....dat ding gebruikt per tijdseenheid energie , en naarmate je minder (rijwind) koeling hebt zal die meer gaan verbruiken. Ga je sneller rijden (snelweg) dan neemt het verbruik voor het rijden zelf weer sterk toe. In de lijst geldt dus dat het meerverbruik zowel in % als totaal voor de rit bij een airco afneemt met toenemende snelheid. Bij skibox , open ramen/dak, imperiaal juist toeneemt met de snelheid omdat bij hoge snelheid verstoring van de luchtstroming extra effect heeft. Belading heeft zeer weinig effect bij constante snelheid, bij sommige auto's kan extra belading door een andere stroomlijn (dichter bij de grond) zelfs besparend werken. Bij optrekken , klimmen ed. kost belading wel extra brandstof. Electrische installaties, muziek bv. verbruiken stroom per tijdseenheid. De hoeveelheid extra brandstof is afhankelijk van het rendement van de motor bij het toerental waarmee je dan toevallig rijdt. Aangezien je bij hogere snelheid korter rijdt mag je er gemiddeld van uitgaan dat het meerverbruik per km lager wordt bij hogere snelheid. Het totale brandstof verbruik zal vrijwel altijd bij hogere snelheid hoger zijn dan bij de laagst normaal rijdbare snelheid in de hoogste versnelling omdat de luchtweerstand effecten op de auto veel zwaarder meetellen dan het verbruik van de accessoires.

Ja, dan gebruik je meer brandstof. De accu wordt zwaarder belast en daarmee ook de dynamo. Die moet extra electriciteit leveren om de accu weer geladen te krijgen en dat komt uiteindelijk voor rekening van de automotor. Toegevoegd na 1 minuut: Als een dynamo veel energie moet leveren is er ook meer energie nodig om het anker van de dynamo rond te draaien.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100