In de automaatbak van mijn Mercedes 230E uit 1986 is +/- 0.3 ltr NORMALE versnellingsbakolie gegooit.Totaal zit er ook nog 5 ltr A3Q in.Kan dit kwaad?

Toegevoegd na 29 minuten:
Het is dus maar een klein beetje t.o.v. het totaal. Zou ik nu ook helemaal niet kunnen rijden (naar garage bijvoorbeeld!?). Zelf aftappen en bijvullen (als dat al moet) kan ik denk ik niet! Of heeft iemand de gouden tip om dit makelijk zelf te doen!?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je dit zelf niet kunnen? Zelfs ik kan het, als meissie op straat in de stromende regen als het moet! Teiltje eronder, verstand erbij en goed kijken.
Wat een garage kan kan jij vaak ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja.. krijg het niet in je kleding of zo. Bakolie stinkt!

Het beste antwoord

Dit is niet in orde en kan dus kwaad. De juiste werking van de automaat zal er dus niet soepeler van worden. Zoals U weet gebruikt men niet "zomaar " synthetische olie .
De eigenschappen welke synthetische olie bezit zijn namelijk:

Een zéér goede oxidatiestabiliteit (gaat langer mee);
Zéér goede smerende eigenschappen (optimale bescherming);
Zéér goed anti-corrosie en anti-schuimvormings vermogen (goede bescherming);
Een zéér laag stolpunt (ook bij extreem lage temperaturen te gebruiken);
Neutraal ten opzichte van gebruikte afdichtingen (voorkomt lekkage)

Al deze eigenschappen worden dus totaal ONbenut,zoals Uw Mercedes nú is gevuld.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Versnellingsbakolie is geen transmissieolie.
Eerst denken dan doen.
Er uit laten lopen is het verstandigste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw automaat is zo geconstrueerd dat hij correct 'schakelt' indien hij is voorzien van de juiste hydrauliekvloeistof. Als de samenstelling van die vloeistof is gewijzigd kan schade aan het systeem ontstaan. Temperaturen kunnen oplopen en schakelmomenten/toerentallen kunnen ontregeld worden. Slechts een advies: Verversen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Versnellingsbak olie in een automaat is schadelijk voor onder anderen de werking van de rembanden in de automaat. Ook de viscositeit is niet meer gegarandeerd. Aftappen en opnieuw vullen is de enige remedie. Vergeet niet ook de koppelomvormer af te tappen.