Hoe laag mag het toerental van een moderne diesel worden?

Ik rijd in een diesel van net geen twee jaar oud. Ik merk dat ik regelmatig erg laag in de toeren zit. Het gaat dan niet om optrekken, niet om hellingen en niet om ander zwaar werk - gewoon met constante snelheid rijden binnen de bebouwde kom.

Ik merk dat ik dan hele stukken rijd met een toerental van 1100 tot 1200 rpm. Stationair is net onder de 1000 rpm.

Soms rijd ik iets hoger, zeg 1400 rpm, maar schakel ik niet terug voor een rotonde. De rotonde neem ik dan met een toerental van 1100 rpm. Daarna geef ik *langzaam* gas tot ik weer aan de 1400 rpm zit.

De motor klinkt goed, hij loopt heel regelmatig, hij hapert niet.

Kan het kwaad zo laag in de toeren te rijden? Anders gezegd: moet ik de oude stelregel in ere herstellen dat je altijd op 1500 rpm of hoger moet zitten?

Toegevoegd na 22 minuten:

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
13.4K

Het beste antwoord

Met een diesel is het verstandig om een toerental van 1700 - 2300 rpm te rijden. Je voorbeeld wat je aanhaald kan op zich geen kwaad. Doe ik zelf namelijk ook met die diesel van mij...

Maar op basis van het boekje van VW word aangegeven dat 1700 - 2300 rpm technisch gezien het beste is voor de motor. Maar dit is niet zo heel erg moeilijk met een hoogtoerige motor onder de kap...

Kijk je boekje er eens op na wat de fabrikant aangeeft op je toerental. Want je moet natuurlijk een stuk verder doordenken bij een diesel. Het is niet de vraag wat de diesel nu wel, of niet goed doet. Maar wat doet de diesel over een jaar met deze rijstijl...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VW Caddy 2.0 SDI is het. Voor de VW Caddy 1.9 TDI staat er overigens een nog hoger toerental...

Andere antwoorden (4)

Ik heb dit mijn dealer ook ale eens gevraagd. Het is tegenwoordig zelfs beter om zo te rijden. Een moderne diesel heeft sowieso een veel lager toerental met een goede trekkracht dan vroeger.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik vroeg het mijn dealer trouwens in combinatie met een vraag over het trekken van een caravan met lage toeren. Volgens de ANWB is het niet goed om in de vakantie in zijn 5 te rijden, volgens mijn dealer garage maakt het niet veel uit met de nieuwste dieselmotoren (commonrail turbo injectie). Die rijden in zijn 5 ook nog goed met laag toerental. De dealer gaf vooral aan naar de motor te luisteren. Als die soepel loopt en reageert is het prima.

Ik vond dit leuke overzicht nog over de nieuwere "dieseltechnieken" (zie bijlage)

Toegevoegd na 16 minuten:
NB. Volgens mij maakt het uit of je een diesel hebt met common rail technologie. Hierbij wordt de brandstofinspuiting aangepast aan het toerental of de gevraagde belasting. Zo lang de motor niet gaat trillen lijkt me dat er niets aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Rotaluclac;

Een motor zal er waarschijnlijk niet direct stuk van gaan (een diesel nog minder snel vanwege de doorgaans zwaardere constructie) maar vanaf iets boven stationair optrekken in een hogere (vierde of vijfde) versnelling is niet waar de boel voor gebouwd is. Je lagers met name en uiteindelijk je hele motor zullen je met een langere levensduur bedanken als je de versnellingen gebruikt waar ze voor bedoeld zijn; om je auto vlotter op snelheid te brengen en je motor te sparen. Dat zogenaamde Nieuwe Rijden is prachtig bij constante snelheden, maar bij optrekken, zware belasting of bergachtige trajecten zul je toch echt een tandje (of soms twee) terug moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blij dat er iemand is die de vraag zo stelt want ik heb via dit medium al divererse keren geprobeerd er achter te komen wat beter is maar kreeg het niet zo goed uitgelegd..
Wij hebben nl. al 3 keer problemen met auto's gehad, 2x met een renault turbo diesel, en 1x met een toyota avensus turbo diesel, en pas na de derde keer kregen we te horen dat het zgn. nieuwe rijden helemaal niet goed is voor diesel motoren.. bij de renault, van 4 jaar oud, is de motor er uiteindelijk door in de soep gereden, en bij de toyota van 3 jaar oud begaven 2 verstuivers tegelijk het...
Er wordt gezegd dat het tegenwoordig vaal lage toeren motoren zijn maar een diesel heeft blijkbaar toch wat anders nodig.. wij rijden weer op de ouderwetse manier en, even afkloppen, de auto ( nog altijd de avensus) rijdt als nooit tevoren.. Wel moet ik er denk ik bij zeggen, dat we de problemen kregen tijdens de vakanties en rijden met caravan..lage toeren is dan dus zeker niet het beste voor de auto.. maar ook nu door het jaar heen rijden we weer stevig door en laten de motor lekker werken.. en duimen onze duimen blauw dat we deze vakantie zonder pech op en neer naar huis kunnen komen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo laag mogelijk als het te laag word slaat hij vanzelf af,
vroeger werden er in tractoren dieselmotoren gebruikt die 1 omwenteling per minut maakten, oersterk en niet kapot te krijgen,de meeste slijtage aan een motor treed op bij hoge toerentallen.