Is een Duits kenteken met 1 (registratieplaats)letter en 4 cijfers een overheidsvoertuig of een nieuw format van de Duitse kentekens?

In München kwam ik een Mercedes-Benz station wagon tegen met een kentekenformaat dat ik nog niet op reguliere voertuigen had gezien.

Het kenteken had 1 letter en 4 cijfers: M 9500 (laatste twee cijfers zijn fictief i.v.m.). Normaliter bestaat een Duits kenteken toch uit de plaats van registratie (M = München) gevolgd door 1/2 letters en 2-4 cijfers? Gaat het hier om een overheidsvoertuig of een nieuw format? Het voertuig kan niet nagezocht worden, aangezien Duitsland geen RDW OVI site heeft.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
4.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt wel meerdere smaken maar de door jou genoemde staat er niet tussen. http://www.autokennzeichen.info/sonder-autokennzeichen.htm

Het beste antwoord

Een normaal (burger-)kenteken bevat 1-3 letters plaatscode + 1-2 letters + 1-4 cijfers + eventueel E (elektrisch) of H (oldtimer). Een auto met alleen plaatscode en cijfers bestaat echter wel; het betreft dan een auto van een overheidsdienst (bijvoorbeeld politie of brandweer). Jouw voorbeeldkenteken betreft dus een dienstauto uit München. Dienstauto's kunnen als plaatscode ook een deelstaat hebben. Zo rijden de politieauto's in Düsseldorf rond met een plaatscode NRW (Nordrhein-Westfalen).