Waarom zou je buiten de spitsuren niet op een derde rijstrook op een snelweg mogen rijden?

Dit zou met milieubescherming te maken hebben. Ik begrijp niet hoe dit zit, het verkeersaanbod veranderd immmers niet, het wordt alleen 2.5 in de breedte verbreed.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2K

Het beste antwoord

Alle antwoorden zijn goed en fout tegelijk.

Om tijdens de spits meer capaciteit te kunnen hebben is er in het verleden gevraagd om een extra strook te mogen aanleggen.

Aangezien meer capaciteit ook automatisch leidt tot meer voertuigen en hogere snelheden zijn er vooral uit de richting van milieuorganisaties en omwonenden bezwaren geuit tegen de uitbreiding van het asfaltnetwerk.

En zoals in Nederland gebruikelijk hebben we dus een compromis bedacht: we leggen een strook aan maar we zetten hem alleen open in de spits.

Er is dus geen andere verklaring voor het feit dat je die strook niet mag gebruiken dan dat we (ze) dat met elkaar hebben afgesproken om überhaupt tot een extra strook te kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord vat de zaken mooi samen en is een daadwerkelijk antwoord.

Andere antwoorden (3)

Dit is er om de doorstroming beter te regelen als het spitsuur is, en dus drukker dan op een ander moment van de dag. Als het rustiger is, is het vaak niet nodig om de extra strook te openen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de spitsstrook bedoelt, die is wat smaller dan de gewone stroken en daarom mag hij in normale tijden niet gebruikt worden. Alleen om grote drukte op te vangen. En als die spitsstrook rechts van de weg ligt, is het de vluchtstrook en die moet natuurlijk zoveel mogelijk vrij blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vwb milieu bescherming: Het dichthouden van die derde strook (bv A1 Deventer) werkt averechts voor het milieu. De inhalende vrachtwagens veroorzaken dan regelmatig ketting remreacties , gevolgd door weer optrekken. Dat is zeer onzuinig rijden. Wel snap ik dat omgebouwde vluchtstroken buiten de spits dicht gaan uit veiligheidsoogpunt. Voor milieu heeft het echter ook daar geen gunstig effect.