Onze auto zal ongeveer tijdens onze vakantie de kilometerstand bereiken waarop volgens schema eigenlijk een grote beurt nodig is..

kan het kwaad dat we daar dan een aantal kilometers over heen gaan of komt het niet zo scherp en is dat schema meer een indicatie?

Toegevoegd na 3 uur:
Er is een vakantiecheck geweest, een 100 km geleden, en die was prima..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Het beste antwoord

Ha, die Congoleo;

Je auto gaat echt niet direct kapot enkel doordat je een onderhoudsbeurt een paar duizend kilometer uitstelt.
Zo'n dertig jaar geleden alweer heeft het Duitsche blad Auto Motor und Sport een VW Golf 50.000km laten rijden zonder enig onderhoud, ook geen olieverversen. De auto heeft dat toen moeiteloos doorstaan, zelfs de smeerbaarheid van de olie was nog acceptabel. En dat in een tijd waarin olieverversen nog om de 7500km werd voorgeschreven....
Ik zou wel zaken als oliepeil, koelvloeistof, conditie van accu en banden goed controleren. En let op de vervangingstermijn van met name de eventuele distributiesnaar. Houd er ook rekening dat een importeur eventuele garantieclaims kan afwimpelen als van het onderhoudsschema ia afgeweken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ikzelf heb het een keer gepresteerd om 7000 km door te rijden na de indicatie "grote beurt nodig". Oke, de garagehouder vond het niet verstandig om zo ver door te rijden, maar echt kwaad kon het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pak het boekje en controleer zelf op de belangrijkste zaken als oliepeil en zo.
Ik heb zelf een keer pech tijdens vakantie gehad en dat is niet leuk. Kan zelfs veel duurder zijn dan een (controle)beurt vooraf.
Als je grote en zware etappes gaat afleggen, anders dan het normale gebruik dan zou ik zelf een vakantie-check overwegen.
Als het niet afwijkt en de auto niet anders gebruikt is de laatste tijd dan rijd ik gewoon door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, het geeft een indicatie aan wanneer je naar de garage moet. Moet met een afwijking van 10% zou ik toch wel proberen een afspraak te maken. Overigens is het zo als je een afspraak maakt, duurt het ook een week gemiddeld. Ondertussen rijdt je nog met je auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Afwijking van 10%. Even denken. Dus als er 150.000 op de teller staat, mag je 15.000 km doorrijden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oeps, dat is waar ook (ik heb nog niet zoveel rijervaring in 1 auto).. Mijn eerste grote beurt voor mijn auto was na 15000 KM. Volgens de autodealer kon ik nog max. 1500 km rijden.
In principe is dit niet erg, maar je zou er verstandig aan doen de controle voor de vakantie te laten doen. Je kunt beter met een goede en gekeurde auto op weg, dan met een auto die goed is als je terugkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan wel,, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de grote beurt voor de vakantie laten uitvoeren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk een indicatie. Of het kwaad kan, kan niemand zeggen. Als hij nu nog goed rijdt heb je een hele grote kans dat je zonder problemen nog een tijd zult kunnen rijden. Op vakantie verg je natuurlijk wel iets meer van je auto dus zou ik het risico niet nemen. Maar zoals gezegd, grote kans dat je geen problemen hebt maar je
risico-factor ligt wat hoger. Als je het wilt uitstellen tot na de vakantie, check dan wel de belangrijkste dingen zelf even (oliepeil, verlichting, profiel banden, bandenspanning etc.).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de auto maakt het helemaal niets uit. Dat zie je terug in alle antwoorden. Voor bijvoorbeeld de kwaliteit van de olie maken die extra 2000 (?) km al helemaal niet veel uit.

Je kunt het ook omdraaien. Maakt het voor jou uit om de beurt wat eerder uit te voeren, dus vóór de vakantie. Er wordt tijdens de grote beurt namelijk ook gekeken naar bandenprofiel, werking van de remmen, niveau van koelwater, olie, remvloeistof en dat is mooi meegenomen voor de vakantie, waarin de auto toch al belast wordt.

De volgende kleine beurt kan je dan weer op de normale kilometerstand laten uitvoeren. Ik hou zelf toch al hele getallen aan (10.000, 15.000, 30.000 etc) en dus niet precies x kilometer na de laatste beurt.

Mocht je op vakantie gaan en de garage heeft simpelweg geen tijd meer om de auto voor de vakantie na te kijken dan kan je de belangrijkste zaken (peil van de vloeistoffen), bandenspanning en profiel makkelijk zelf controleren. Je zou dan nu al een afspraak kunnen maken voor na de vakantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb welleens een auto 100.000 km te laat een grote beurt gegeven, en geen centje pijn! (uiteraard wel de vloeistoffen remmen, banden en apk bijgehouden)