Wie heeft hier voorrang?

Auto rijdt woonerf binnen via een drempel.. paar meter verder weer drempels. Komt een fiets van links. Heeft de auto of de fiets hier voorrang?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woonerf heet tegenwoordig "erf" in het RVV, met verkeersbord G5 (Erf) en verkeersbord G6 (Einde Erf).

Antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij komt van rechts, dus het lijkt me dat jij hier voorrang hebt.

Toegevoegd na 26 seconden:
ik ben er dus vanuit gegaan dat jij de auto was.

Auto komt van rechts, dus auto heeft voorrang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Correct. *Op* een woonerf is iedereen gelijk, en gaat rechts voor - ongeacht of het een auto of een fietser is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar dan wel bestuurders: bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders, voetgangers zijn wel weggebruikers maar geen bestuurders. Letterlijke tekst van art. 44 RVV: "voetgangers mogen wegen gelegen binnen een erf over de volle breedte gebruiken". (maar dit houdt dus niet in dat ze ook voorrang hebben).
Ligt aan verder de tekens op de weg.. Heeft de auto geen haaientanden? Ik zou denken dat de fiets voorrang heeft omdat die weg eruit ziet als een voorrangsweg, maar dat moet dan aangegeven worden. Ik vind het namelijk niet echt een gelijkwaardig kruispunt, maar als dat het wel is heeft de auto voorrang, ik vind dit een moeilijke op te zien op dit plaatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnen een erf zijn verder geen verkeerstekens aangebracht omdat er binnen een erf al een uitzonderlijk beschreven situatie bestaat.
Eventuele kruispunten zijn binnen een erf altijd gelijkwaardig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee !! Weer wat geleerd :) dankje wel voor reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
You're welcome!
Als de auto en fiets allebei op een drempel (of plateau) zijn gaat degene die van rechts komt voor. Moet er iemand van rechts een drempel afkomen, heeft men geen voorrang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De auto heeft voorrang, want deze bestuurder komt -ten opzichte van de fietser- van rechts.
Bij inrijden van een inrit of uitrijden van een uitrit geldt dat je alle verkeer vóór moet laten gaan, binnen een erf niet.
Binnen het erf zelf gelden de normale voorrangsregels of regels van voor laten gaan.
Uitzondering in een erf (die vooral een woon- en verblijfsfunctie heeft) zijn o.a. dat er geen voetgangersvoorzieningen zijn (stoep), je slechts stapvoets mag rijden en moet parkeren in de daartoe bestemde vakken. Verder gelden de normale verkeersregels die ook buiten een erf gelden.
Eventuele verhogingen / drempels binnen een erf hebben geen functie, anders dan een attentiewaarde of een snelheidsremmende functie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de hiervoor genoemde antwoorden zijn allemaal goed ik wil alleen nog even toevoegen dat als jij de auto bent en ook al heb jij voorrang, en je rijdt de fietser aan dat jij waarschijnlijk dan toch de schuldige zijn aangezien fietsers beschermt zijn. als je een fietser aanrijdt ben je meestal gewoon de sjaak voorrang of niet.