Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet de taxi beschikken over een maxi-cosi?

Laatste weigerde een taxi een moeder met baby omdat zij geen maxi-cosi had. Maxi-cosie is een verplicht veiligheids middel. Moet een taxi die dan niet altijd kunnen aanbieden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
11.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Taxi- en busvervoer
In bussen en op de achterbank van een taxi is een kinderzitje niet verplicht. Kinderen vanaf 3 jaar en volwassenen moeten dan, voor zover aanwezig, de gordels gebruiken en kinderen jonger dan 3 jaar mogen in dat geval vrij worden vervoerd. Neem bij voorkeur geen kind op schoot, want dat is riskant bij een frontale botsing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor dit antwoord. Baby mogen dus voor de wet zonder maxi-cosi vervoerd worden. Wie is er dan verantwoordelijk als er een ongeluk gebeurt. En mag de chauffeur de moeder en baby juridisch wel weigeren?

Andere antwoorden (4)

Volgens mij word het gedogen dat een taxi een kind (baby) vervoert zonder zitje, ik kan me alleen wel voorstellen dat een taxi chauffeur dit geen fijn idee vind, maar deze vraag is ook al een keer gesteld.. Teminste hij leek erop.

Toegevoegd na 1 minuut:
Komt bij dat als een taxi chaff standaard een maxicosie in zijn auto heeft, dan heeft hij minder ruimte voor bagage van passagiers en dat kan hem ook klanten kosten..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat hoeft de taxi chauffeur niet bij zich te hebben het is ook goed dat de chauffeur ze niet mee nam (vervelend voor die moeder met baby)het zou te gek zijn als de taxi standaard verschillende zitjes bij zich zou moeten hebben. je kan ook met 2 kinderen komen dat zou echt te gek voor woorden zijn.en al heb je een kindje heb je meestal ook een zitje.die kun je dan zelf meenemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat de verantwoordelijkheid van de moeder. En ik vind het overigens vreemd dat in een taxi een zitje niet verplicht is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderzitjes zijn niet verplicht in Taxi of Bus. Kinderen vanaf 3 jaar moeten in een gordel op de achterbank vervoerd worden. Kinderen jonger dan 3 jaar mogen zonder gordel op de achterbank vervoerd worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding